Skip to main content
فهرست مقالات

ادب رسمی و ادب عامیانه

نویسنده:

(6 صفحه - از 20 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : ادب رسمی و ادب عامیانه، ادب، شعر، سمنانی، عوام، هنر، فارسی، زبان، عامه، سبک

خلاصه ماشینی:

"این رفتار،تا دیر زمانی ادامه داشته است تا جایی که آثار آن،حتی در زمان ما تلقی برخی از اهل قلم دیده می‌شود و یکی از آنها می‌گوید: «مسئله ابتذال در هنر بدین گونه مطرح است که نویسنده و شاعر را ملکه چنین باشد که بی‌پروا به استعمال واژه‌ها و ترکیبات عامیانه و بازاری دست یابد. 6 مولانا در بیشتر اشعار،همان صورت گفتاری را اختیار کرده‌ و واژه‌ها و اصطلاحاتی را که در تداول عامه نیز کاربرد دارد،با شجاعت در شعر خود به کار گرفته است: چون کشتی بی‌لنگر،کژ می‌شد و مژ می‌شد وز حسرت او مرده صد عاقل و فرزانه * هم فرقی و هم زلفی،مفتاحی و هم قلفی‌ بی‌رنج چه می‌سلفی،آواز چه لرزانی؟ [قلف:قفل،سلفیدن:سرفه کردن‌] در کتاب ارزشمند مثنوی،واژه‌ها و ترکیبات ساختهء عوام،با گشاده دستی بیشتری به کار گرفته شده است: بهر طفلی نو پدر تی‌تی کند گرچه عقلش هندسهء گیتی کند در این حد بهره‌گیری از گنجینهء ادب عوام را نزد شاعران بزرگ دیگری همچون انوری،ابو سعید ابو الخیر،نظامی گنجوی، سنایی غزنوی،خاقانی و دیگران نیز می‌توان جست‌وجو کرد. در این روند تدریجی که تکوین سبکهای ادبی و جا به جایی واژه‌های محلی را در شعر شاعران به مثابهء یک‌ ضرورت قانونمند به دنبال داشته است،ما شاهد نقش فعال و سازندهء عناصر فرهنگ عامه در شکل‌گیری سبکهای ادبی‌ گوناگون هستیم،که آشکارترین نمونهء آن،سبک معروف به‌ سبک هندی است که بنابر ساختار ویژهء خود،کلمات،لغات، ترکیبات و مفردات عامیانه را در حد وسیعی وارد شعر کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.