Skip to main content
فهرست مقالات

صدای ساز تو ابری شد و به گریه نشست (پژوهشی در ادبیات عاشیقی آذربایجان)

نویسنده:

(10 صفحه - از 74 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات عاشیقی آذربایجان، آذربایجان، شعر، دده قورقود، شعر عاشیقی، مصراع، کیمی، درد، داستان، وزن

خلاصه ماشینی:

"با آنکه انواع دیگ شعر شفاهی تکی اکنون فقط در حوزهء پژوهشهای فولکورشناسی بررسی می‌شوند،اما شعر عاشیقی‌ همچنان با توان و تحرکی بسزا در جامعه حضور دارد و حتی شعر رسمی نیز از آن تأثیر گرفته است؛به طوری که بیشترین‌ نمونه‌ها شعر معاصر ترکسی آذری در قالبهای شعر عاشیقی سروده‌ می‌شود. از مناظرهء«عالی خان»و «پری خانم»: عالی خان: سحر-سحر بیر اوو چیخدی قارشیما کؤنول سئودی سنین کیمی مارالی اوزون ماه تابان،جمالین گونش‌ ائله بیلدیم یئرین،گؤیون قرالی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سحر گاه به شکاری برخوردم‌ و به آهویی چون تو دل سپردم رخت ماه تابان،آفتاب رخشان‌ گویی زمین و آسمان تیره و تار شد پری خانم: باشینا دؤندویوم آی جوان اوغلان‌ کؤنلوم درد الیندن اولوب یارالی گئجه-گوندوز من ائیله رم آه و زار گلمه ییر،صبریمن اصلا قرالی‌7 (به تصویر صفحه مراجعه شود) من به فدایت! -دیوانی قدمت بیشتری دارد و هر بند دیوانی چهار مصراع‌ پانزده هجایی است(گاه با تقسیم مصراعها،8 مصراع می‌شود). (به تصویر صفحه مراجعه شود) از روز ازل پیمان و ایمان از آن ماست دین و مذهب از آن ماست اصول و آداب از آن ماست قرآن منزل از آن ماست آنچه شرط اسلام است راهنمای راه حق رسول یزدان از آن ماست. @عاشیق علی فیض اللهی وحید: سسین گلدی دده قورقود اولدون منه آرخا-اومود سینم اوستن اؤتدو بولود گؤزلریمدن سئل آتلاندی آرزولاریم قاناد لاندی‌15 (به تصویر صفحه مراجعه شود) صدایت را شنیدم،دده قورقود!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.