Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت اجتماعی تصویر شاعرانه

نویسنده:

(9 صفحه - از 21 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شاعر، تصویر، اجتماعی، حماسی، فردوسی، شعر تصویری، تصاویر شاعرانی، شعر فردوسی شعر حماسی، وزن

خلاصه ماشینی: "صف‌های آمده در شعرشان پیوستگی زیاد با موصوف‌ دارد: غروب زهرهء تابنده بود خندهء صبح‌ فروغ آتش رخشان به چهر گلنارش‌ و یا چو غنچهء نیلوفری که دست نسیم‌ سپیده دم کند از خواب ناز بیدارش‌23 [توللی‌] سایه و نادرپور این قسم تصویرسازی را از توللی آموختند و متناسب با تجربه و ادراک خود آن را به شیوهء خود بیان کردند: در پرنیان نازک مهتاب می‌شکفت‌ نیلوفر شب از دل استخر شامگاه سایه«ابتهاج» این ظرافت حتی در اشعار اجتماعی سایه و دیگر تغزل سرایان‌ دیده می‌شود؛از جمله در قطعه‌های«شبگیر»و«دیر است‌ گالیا»اثر سایه: دیر است گالیا در گوش من فسانهء دلدادگی مخوان... در دو دههء اخیر بعضی از شاعران جوان به پیروی سپهری یا شاعران سبک هندی‌ (اصفهانی؟)بویژه بیدل دهلوی کوشیده‌اند که غزل و غنای‌ عرفانی-وگاه صوفیانه-راجامهء نو بپوشانند و آن را امروزی‌ کنند ولی دگرگون کردن جامعه،آنچه را در جامعه است عوض‌ نمی‌کند و به هر حال حاصل کار گرچه زیبایی‌هایی دارد،ولی‌ نمایان کنندهء تحولات غامض زندگانی اجتماعی نیست: بیا امشب هوا موج شراب است‌ پری در بستر آیینه خواب است‌ زنی از انتهای واژهء آب‌ تجلی می‌کند در مرتع خواب‌ شب شیرنی بزم شهود است‌ شب تعلیم انسان با سرود است‌ اگر پرواز بودم می‌پریدم‌ سر زنبق به شبنم می‌رسیدم‌24 اما خود سپهری نیز در فضایی بسیار دور و در قفس شیشه‌ای‌ بسیار شفاف و سبز شعر«بودائی»و غالبا عرفان هند و ژاپن و چین کهن زندگانی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.