Skip to main content
فهرست مقالات

سبز روییده بر کمرکش کوه: سوگنامه بلخ - نوشته سید ابوطالب مظفری

معرف:

(8 صفحه - از 112 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : شعر، بلخ، شاعر، غزل، هنری، سینمایی، طبیعت، سوکنامهء، جنگل، زندگی، شرقی، درد، تصویر، مخاطب، بومی، کمرکش کوه، سید ابوطالب مظفری، شعر مظفری، زبان، طالب مظفری، انسان، نگاه، فرهنگی، محتوا، آدم، روح، کش کوه، متن شعر و ذهن شاعر، متن، مفاهیم اثر هنری شریک

خلاصه ماشینی: "با توجه به محیط پرورش و زمینه‌های فرهنگی،مذهبی و اجتماعی-بومی شاعر،شالودهء تفکر ایشان را در مرحلهء نخست،برداشتها و آگاهی‌هایی شکل داده که دل مشغولی‌ خانواده،اجتماع و دوران کودکی شاعر بوده است مانند: -سود جستن از اساطیر شاهنامه: -استفاده از عناصر داستانی قرآن و نمادها و اشارات دینی- مذهبی؛ -یاری گرفتن از سنت‌ها و آیین‌های مردم که البته گاه رک و صریح و گاه با لحظه‌های عمیق شاعرانه همزاد می‌شوند،و توفیقی نصیب شاعر می‌شود؛نظیر استفاده از اشارت قرآنی‌ داستان ابی لهب: بریده باد دو دستی که از بداندشی‌ برید با تبر خصم رشتهء خویشی‌ یلان مامور خطه را به کشتن داد به رسم ناخلفی خانه را به دشمن داد در این ابیات رابطهء خوبی بین مفهوم قرآنی و مضمون‌ اجتماعی زندگی امروز ما ایجاد شده است. طبیعت با تأویل و ایماژ شاعرانه و نگاه نو از دیدگاه شاعر نسبت به طبیعت یا همان طبیعت تصرف شده: شب،گله گذشت و بز گرگ است اینجا جنگل نه،که سایه‌های مرگ است اینجا گذشته از تکنیک نوزبانی و جنبهء نمادین«بزگرگ»که‌ وضعیت آن روز و امروز جامعهء ما را نشان می‌دهد،ما با طبیعت‌ تصرف شده توسط هنرمند روبه‌رو هستمی؛بدین معنی که در اینجا مرگ شخصیت یافته و جنگل به سایهء آن تشبیه شده،در نتیجه محیط پر بیم و هراس و مظلومیت و بیچارگی اهالی آن که‌ مورد نظر شاعر بوده،به وجود آمده و از این قبیل است مورد زیر: *در«متن گشوده»خواننده‌ در تأویل،رازگشایی و درک مفاهیم اثر هنری شریک‌ است و خواننده می‌تواند در تفسیر نقش داشته‌ باشد،اما در«متن بسته»این نقش به مخاطب داده نمی‌شود جنگل نه،سواران بلا،صف در صف‌ جنگل نه،حرامیان خنجر در کف..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.