Skip to main content
فهرست مقالات

چهارعنصر بنیادین در شکل گیری نظریه های نقد ادبی

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 18 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : شکل‌گیری نظریه‌های نقد ادبی، ادبی، نقد، شعر، نظریه، ادبیات، کالریج، هنر، تقلید، شاعر

خلاصه ماشینی:

"سبک کار ارسطو بدین صورت بود که نشان‌ دهد که-علی‌رغم سخن افلاطون-هنر به جای تکیه بر قوای‌ دماغی پست-یعنی احساسات و عواطف در عوض عقل و روح-،بر غریزهء طبیعی انسان برای تقلید استوار است. چراکه چنانچه هدف حقیقی نقد شعر کشف شیوه‌هایی برای‌ القای عمیق مفاهیم خاص به ذهن خواننده و تعلیم وی باشد،در این صورت مهم‌ترین موضوع تحقیق در نقد شعر تعلیم مخاطب‌ و بهره‌مندی شاعر یا هنرمند از شرایط لازم به منظور ایجاد تأثیرات موردنظر در خواننده است. کالریج در اعتقاد به اینکه در ادبیات،بخصوص در شعر، به مجرد دست دادن الهام و کشف،بیان خودانگیختهء نیروی‌ فراخوان تخیل زاینده و نیز ابزار نیل به مقصود یکجا حاصل‌ می‌آید،با وردز ورث و بسیاری از نقادان قرن نوزدهم‌ اختلاف‌نظر داشت،با این حال،زمانی که توجه را از«ماهیت‌ شعر»به«ماهیت شاعر»معطوف داشت،نشان داد که به درستی‌ مرد زمانهء خود است. کالریج در این تعریف به طرز خطرناکی منزلت‌ شاعر را تقریبا تا حد وسیلهء بیان تخیل خلاق در جهت آشتی دادن‌ کیفیات متضاد یا مخالف تقلیل داد،حال آنکه مقصود وی‌ درست خلاف آن بود. 7ازاین‌رو،شاعر با متابعت از این عمل در خلق شعر، (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بارزترین فعالیت حیات مشارکت می‌جوید؛فعالیتی که‌ بعدها در شعر وی بازتاب می‌یابد و از طریق آن بیان می‌شود. گرایش دوم در نقد امروز،به گفته کرین،از آن منتقدان و صاحب‌نظران گونه‌گونی از قبیل کنت بورک،ماود بود کین، ادموند ویلسون،لیونل تریلینگ،ریچارد چیس،فرانسیس‌ فرگوسن و نورتروپ فرای است که به جای تأکید بر شیوه‌ای‌ خاص از زبان شعر،بر روی معانی خاصی که از طریق شعر قابل انتقال است،تأکید ورزیده‌اند. The New Apologists for Poetr(Minneapolis University of Minnesota Press."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.