Skip to main content
فهرست مقالات

پیشینه نوگرایی در میراث شعر عربی

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 72 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،شعر عرب ،قافیه ،اوزان ،ابن رشیق ،سروده‌های ،میراث شعر عربی ،لفظ ،نوآوری ،نوگرایی در میراث شعر ،بحر ،معنا ،تشبیه ،قدیم ،نشانه‌های نوگرایی شعر عرب ،ابن رشیق در کتاب العمدة ،نشانه‌های ،وزنها و قافیه‌ها ،تلاش ،زبان ،معانی ،شعر عرب در روزگار عباسیان ،شاعران روزگار عباسی ،روزگار عباسیان ،شعر روزگار عباسیان ،کتاب العمدة ابن رشیق ،فرهنگ ،لفظ و معنا ،ابو العتاهیه ،شعر قدیم عرب

خلاصه ماشینی:

"اما آنچه‌ آنان را در این راه-در روزگار عباسیان-استوارتر می‌ساخت، افزایش نفوذ شعوبیها و نافرمانی برخی شاعران از احکام و اصول‌ قدیم و تلاش آنان برای گشودن افقهایی تازه پیش روی شعر بود. سروده‌های یازجی بر محور موضوعات قدیم مانند مدح، مرثیه،توصیف،زهد،و حکمت و امثال دور می‌زد و تنها چیزی که از خود بر آن افزوده بود ساختن چیستان،حکایتهای‌ معماگونهء منظوم،ضرب‌المثلها،بیتهای بدون نقطه و پر نقطه، ماده تاریخ‌های متنوع و بسیاری از این پهلوان بازیها که نه تنها هیچ ربطی به شعر ندارند،بلکه با ذوق سلیم ادبی نیز سر سازگاریشان نیست. برای درک نازل بودن مفهوم شعر در اندیشهء یازجی بد نیست‌ این بیت او را مثال بیاوریم که می‌گوید: اجل الشعر ما فی البیت منه غرابة نکتة او نوع لطف (بهترین شعر آن است که بیتهای آن با نکته‌ای غریب یا نوعی‌ لطف و سرگرمی همراه باشد)و البته برای کسی که شعر را «کلامی موزون و مقفا»تفیسر می‌کند،آوردن چنین معنایی دور از انتظار نیست. ابن رشیق در کتاب العمدة خود می‌گوید:«عربهای قدیم‌ مثل امروزیان درآوردن جناس و طباق و تقابل لفظ با لفظ و معنا با معنا،تلاش نمی‌کردند،بلکه بیشتر کوشش آنان صرف‌ مطالبی می‌شد همچون:فصاحت و جزالت کلام،گسترش‌ معانی و بیان،تکمیل ساختار شعر،تحکیم گره قافیه،و پیوند بیش از پیش سخن... در کتاب العمدة ابن رشیق آمده است:«از میان نوگرایان، نخستین کسانی که صنایع بدیعی را به کار بستند بشار بن برد و ابن هرمه بودند که دومی را پشتوانهء شع رعرب به شمار می‌آوردند و آخرین کسی بود که شعر او را به شهادت می‌گرفتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.