خلاصه ماشینی:
"خلق سرودههای حماسی در این موضوع از متون مقدس دینی آغاز میشود و چون رودخانهای پویا تا انتهای بستر تاریخ جریان پیدا میکند،ادبیات عرفانی و ادبیات تعلیمی ما آنگاه که عرصهء تقابل ارزش و ضد ارزش را مینمایانند،در حقیقت خالق حماسهاند.
در حماسههای تاریخی مفاهیمی دیگر اعم ازنژاد،سرزمین و قومیت،به اخلاق اضافه و عامل خلق و شکلگیری حماسه میشوند،روایات شفاهی مردم از تاریخ ناقل حماسههای تاریخی است و در دورههایی که بستر مناسبی برای نگارش حماسه فراهم میشود،روایات شفاهی به صورت شعر یا نثر ثبت و ضبط میشوند.
گسترش دین اسلام،تولد مذاهب و نحلههای فکری وابسته به اسلام و ظهور عرفان،رفتهرفته موضوع ملیت را کمرنگ کرد و کار به جایی رسید که مولانا سرود: این وطن مصر و عراق و شام نیست این وطن جاییست کاو را نام نیست یا: ای بسا هندو و ترک همزبان و ای بسا دو ترک چون بیگانگان پس شایسته است که تسامح در تقسیمبندی حماسه به دینی و ملی مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد و برای تصحیح آن تلاشهایی صورت پذیرد."