Skip to main content
فهرست مقالات

اصفهان و ده نغمه رود و هزار آواز وقت

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(15 صفحه - از 32 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : ادبی ،شعر روایی ،مدرن ،شعر مدرن ،هنر مدرن ،شعرهای کوتاه ،مخاطب شعر ،شعرهای بلند ،گوشه‌های اصفهان ،شاعران مدرن ،شخصی در شعر ،شعریت شعر ،کاراکتر شعری ،مورد شعر ،شعر غیر روایی ،شعر می‌دانم ،شاعران و نویسندگان ،جهان‌های شخصی ،شاعران جوان ،دورانی شعر ،تحلیل شعر ،مجلات ادبی ،جنگ اصفهان ،زبان است ،حوزهء هنر ،نشریات ادبی ،شاعران بزرگ ،غیر روایی ،جهان خاص ،تصور می‌کنم

خلاصه ماشینی:

"اصولا شما درباره ضعفهای شعر امروزه چگونه می‌اندیشید؟ شعر امروز نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای دیگر داری طیفی بسیار گسترده است و همان‌طور که گفتم از شعرهای دو یا سه کلمه‌ای گرفته تا شعرهای بلند چند صد صفحه‌ای با نگرش‌های مختلف و صناعات متفاوت نوشته‌ می‌شود و به هیچ‌وجه نمی‌توان شعر را در دایره تنگی محدود کرد و گفت شعر این است و لا غیر،تئوری‌بافان و نظریه‌سازان‌ نیز باید بدانند که با هیچ معیاری نمی‌توانند شاعر را در بند کنند البته نوعی از جریان ژورنالیسم شعری همیشه وجود دارد که در واقع برای مدت محدودی معمولا یک نوع از شعر بخصوص را مد می‌کند،چند نفری علمدار می‌شوند و عده‌ای هم پای این‌ علم‌ها سینه می‌زنند!این جریانهای انحرافی قبلا بوده است و در آینده هم خواهد بود اما ربطی به شعر واقعی یک مرزوبوم‌ ندارد. درواقع داستان بالزاک و نقد بارت مجموعه جدیدی را تشکیل می‌دهد که یک اثر هنری جداگانه و بسیار معروف است‌ البته مبحث نقد معاصر چیزی نیست که در اینجا بتوان به آن‌ پرداخت تنها نکته‌ای که می‌توانم اضافه کنم این است که منتقدان‌ ما نباید با معیارهای قرص و محکم و ساخته شده از پیش به سراغ‌ کارهای خلاقه امروز بروند و شاید هنوز همان اصل اساسی که‌ معیارهای هر اثر را باید از درون خود آن اثر بیرون کشید از همهء اصول دیگر معتبرتر باشد زیرا هر کار نو و خلاق مسلما معیارهای قبلی را شکسته است و معیارهای جدیدی به دست‌ می‌دهد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.