Skip to main content
فهرست مقالات

ریشه یابی نوگرایی در شعر عرب

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 86 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : شعر، عرب، ریشه‌یابی نوگرایی در شعر عرب، ادبی، ادبیات، وزن، ادبیات مهجر، ادبیات عرب، شاعران مهجر، جبران، زبان، در شعر، شاعران عرب، شعر شاعران مهجر، میخائیل نعیمه، نثر، موسیقی، شاعران مهاجر، وزن و قافیه، انسان، جبران خلیل جبران، مکتب، گرایش، آثار شاعران مهاجر، زبان عربی، جهان، الیاس ابو شبکه، آثار شاعران مهجر، شاعران مهجر سنت شعر، جبران میان شاعر

خلاصه ماشینی: "»12 میخائیل نعیمه نیز همان راه جبران را طی کرده و در مقدمهء مجموعه آثار انجمن قلم در سال 1921 می‌نویسد:«انجم قلم‌ هیچ‌گاه به خود اجازه نمی‌داد چنین مجموعه‌ای را تقدیم‌ خوانندگان عرب زبان کند. 15 این نظر به میخائیل نعیمه و شاعران انقلابی مهجر محدود نمی‌شد بلکه کسی مانند منفلوطی نیز بدان تأکید می‌کرد«نه هر آنچه موزون است شعر است و نه هرکس که نظمی ساخت، شاعر»و«شعر به زیبایی و نکویی در شمار می‌آید نه با وزن و نظم»16 این گرایش به نوگرایی در شعر مهجر پدیده‌ای بود که هم‌ شکل و هم محتوا را دربر می‌گرفت. قیام شاعران مهجر علیه قیدهای ظاهری شعر سرانجام به‌ رهایی مطلق از بند وزن و قافیه انجامید و این امر به پیدایش نوع‌ جدیدی از شعر در ادبیات عرب با عنوان شعر منثور با نثر شعری (به تصویر صفحه مراجعه شود)منجر شد. 23 دکتر محمد مندور منتقد بلند آوازهء مصری که نخستین بار عبارت ادبیات نجواگونه را دربارهء آثار این شاعران به کار برد تأکید می‌کند که نجواگری در شعر به معنای ضعف نیست بلکه‌ این شاعر قوی است که نجوا می‌کند و مخاطب صدای خود را که از اعماق گداختهء او برمی‌خیزد،می‌شنود. 26با این حال،ابو شبکه خود نیز تلاش کرده تا نظریه‌ای‌ برای شعر فراهم کند و نظریهء او به مفهوم مکتب رمانیسم از شعر پهلو می‌زند و حتی می‌توان مقدمه دیوان او را بیانیهء رمانتیسم در شعر نوین عرب به شمار می‌آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.