Skip to main content
فهرست مقالات

بینش اساطیری در شعر امروز عرب

مترجم:

نویسنده:

(8 صفحه - از 94 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : اساطیر ،شعر ،عرب ،شاعر ،شعر معاصر ،سیاب ،شعر معاصر عرب ،نماد ،بیان نمادین شعر سرودهء باران ،رمانتیک ،شعر سرودهء باران ،مرگ ،شعر عرب ،سرودهء باران ،شعر رمانتیک ،رستخیز ،بینش اساطیری در شعر ،عراق ،بیان اساطیری شعر سیاب ،تمدن ،کودک ،زمین ،مادر ،بدر شاکر السیاب ،زندگی ،غرب ،نمادین ،اساطیر در شعر عرب ،سرودهء باران بدر ،سرزمین

خلاصه ماشینی:

"بعدها با نگرشی موشکافانه که‌ حاصل مطالعهء شعر،نقد و بررسی ادبیات انگلیسی بود، دریافت که شعر رمانتیک به نقطهء پایان خود رسیده است و وقت آن شده که شعر عرب،گام بلندی در جهت دگرگونی‌ ساختاری بردارد و این مقارن بود با نهضت شعر معاصر که‌ نوعی دگرگونی در ساختار شعر کلاسیک عرب پدید آورد. حرکتهای شعری این زمان در رابطهء تنگاتنگ با نهضت شعر معاصر عرب بود،نهضتی که‌ خواستار تجلی مسائل متعدد فکری،سیاسی،اقتصادی و اجتماعی بود که ملتها را در دوره‌های مختلف تاریخی به‌ خود مشغول می‌داشت. حرکتی که علیه این شعر صورت گرفت،مدعی نوعی رابطه‌ بین فرد و جامعه و جایزگین ساختن جمع‌گرایی،به جای‌ اصالت فرد بود و در این راستا تمام تلاش شاعران نوپرداز بر آن شد که مسائل و مشکلات جامعه را به‌گونهء هنری به‌ تصویر بکشند و اسطوره بهترین وسیله جهت این مهم تلقی‌ گشت،زیرا اساطیر،بیانگر اموری هستند که مربوط به‌ مسائل تمام جوامع انسانی است و وابسته به زمان یا مکان‌ خاصی نیست. (به تصویر صفحه مراجعه شود) در هر قطرهء باران‌ خواه سرخ باشد یا زرد،از گلهای نشکفته‌ و هر قطره اشک از گرسنگان و برهنگان‌ و هر قطره‌ای که از خون بردگان ریخته می‌شود لبخندی است در انتظار تبسمگاهی تازه‌ یا سینهء مادری است که بر دهان نوزادی می‌شکوفد در دنیای جوان فردا بخشندهء زندگی است‌ و باران فرو می‌ریزد تحلیل سرودهء باران در سال 1952 م بدر شاکر السیاب،به منظور فرار از چنگال عمال حکومت وقت عراق،به کویت مهاجرت نمود و شعر سوردهء باران را در آن را در آن روزگار سرود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.