Skip to main content
فهرست مقالات

کارگاه شعر

نویسنده:

(3 صفحه - از 144 تا 146)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شعر سپید، وزن، غزل، نقد، وزن شعر، تخیل شاعرانه، مطالعهء آثار شاعران موفق، شعر نو، بیان احساس به زبان شاعرانه

خلاصه ماشینی: "اگر در این فرصت،مجالس برای پاسخگویی به‌ همهء شعرهای رسیده نیست و نیز جواب دادن به تمام سؤالاتی که‌ توسط برخی از دوستان مطرح می‌شود،در این مجال،مقدور نمی‌باشد؛و شما پاسخ نامه‌هایتان را در این ستون نمی‌بینید، می‌توانید با مطالعهء پاسخ‌هایی که به دیگر دوستان داده شده‌ است،تا حدی به جوابی قانع‌کننده برسید و نقد شعر را گامی در اعتلای شعر بدانید و بپذیرید که شعر و هنر،بدون نقد به جایی‌ نمی‌رسد،و شاعران موفق،همیشه،شاعران نقدپذیری نیز بوده‌اند؛و آشنایی با نقد و نظر دیگران،و استفادهء بجا از آن، می‌تواند راهگشای موفقیتهای هرچه بیشتر شاعران جوان باشد. به عبارت‌ دیگر،وقتی مولوی می‌گوید: بشنو از نی چون حکایت می‌کند از جدایی‌ها شکایت می‌کند طبیعی است که در همان قالب کلاسیک مثنوی،در زمان‌ خود،شعر نو می‌گوید شعری که هنوز زیبا و دلنشین است؛ ولی از زبان همان مولانا،و بدیهی است که برگرداندن این‌ مفهوم به بیان امروزین،زبان و بیان دیگری می‌طلبد و نمی‌توان‌ تنها با درهم شکستن وزن و قالب شعر،همان مفهوم را با همان‌ تعبیر،دوباره سرود و انتظار داشت که موفق هم باشد،مثل: دلم شکسته‌ در فضای خالی این خانه‌ نوای نالهء نی‌ سر می‌دهد نغمهء دشتی را می‌نوزاد گوشهء غم‌انگیز را تا جانم را بسوزاند از فراق. به امید چنین‌ روزی و نیز دریافت شعرهای بهتری از شما،در همین جا چندی‌ بیتی از غزل«صدای آسمان»شما را باهم می‌خوانیم: خنده پر زد از لبانم،باغی از احساس نیست‌ در شبستان فلک،یک تکه هم الماس نیست‌ شطی از آواز،از چشمان ما خواهد گذشت‌ تا نگوید هیچ کس،اینجا دلی حساس نیست‌ آن صدای آسمانی بر لب ایوان ماست‌ پوست می‌رقصد به تن،تا تن نمک نشناس نیست *آقای بابک رسول‌پور: شعرهای ارسالی شما نشان می‌دهد که هنزو بین انتخاب‌ راهی بین شعر کلاسیک و نو در تردید هستید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.