Skip to main content
فهرست مقالات

آینه ها همه آفتابگردانند

نویسنده:

(4 صفحه - از 38 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،قیصر امین‌پور ،درد ،هنر ،اشعار قیصر امین‌پور ،آدمیان ،آرمانشهر ،سخن ،مضمون ،هنرنمایی ،شعر امین‌پور ،نگاه ،مضمون هنر و نگاه هنرمندی ،شعر و هنرنمایی شاعر ،هنرمندی و هنرنمایی امین‌پور ،یقین ،جهان ،شعر امین‌پو ،دست هنرورزیها در شعرهای قیصر ،رها ،زبان ،گزینهء اشعار ،در شعرهای ،نگاه قیصر ،آرمانشهر سخن ،گزینه اشعار ،آثار ،هنرنمایی در بازیهای زبانی ،سخن شاعر ،بی‌شک

خلاصه ماشینی:

"(البته می‌دانم که‌ برای هیچ دو واژهء مترادفی وجود ندارد و منطقی‌ها هم اگر از این امر سخن گفته‌اند،از سر تقریب و تسامح بوده است)و این غم،همان چیزی است که در سراسر شعر و موسیقی ما، موج می‌زند و چنان عام و فراگیر است که مضمون هنر و نگاه‌ هنرمندی اگر غیر از این باشد،استثنا به حساب خواهد آمد و در شعر ما،شاید فقط مولوی باشد که از منظری مبسوط به‌ هستی و اجزای آن می‌نگرد و کلام و نگاهش،ریتم گرم و تندی دارد. گله‌هایی هم که او از دوستان می‌کند (مثلا در شعرهای:اگر دل دلیل است‌[گزینه اشعار ص 121] و نامه‌ای برای تو[همان ،ص 116])همه بدین سبب است؛ خلاصه‌اش: جز همین زخم خوردن از چپ و راست/زین طرفها چه طرف- بر بستم؟/جرمم این بود:من خودم بودم!/جرمم این است: من خودم هستم [گلها همه... پست و بلند شعر امین‌پر،نشان آن است که‌ او از مرحلهء سرودن،معمولا،به سلامت می‌گذرد؛ اما به نظر می‌رسد که گاهی او مثل هر مادری، همهء شعرهای خود را دوست می‌دارد و دل نمی‌تواند از آنها بکند. به‌ عبارتی،امین‌پور،همچنان همان امین‌پور هنرمند و شاعر است و مقصودش،همچنان هنرنمایی است؛اما به سبب‌ استقامت و تداوم،به جایی رسیده که گویی فقط دارد با تو سخن می‌گوید و بس. (به طبع وقتی می‌گوییم‌ «ما»،مقصود غالب و اکثریت است؛والا بسیاری ممکن‌ است از حداقل همدلی با شعرهای امین‌پور،بی‌بهره باشند) البته این مطلب را که امین‌پور چگونه توانسته انحنای نگاه‌ ما را در صیروت درونی شعر خود ثبت کند،کاملا وابسته‌ به آن است که ما،در مراحل زمانی مختلف،همدلی خود را با شعرهای او حفظ کرده باشیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.