Skip to main content
فهرست مقالات

از درد سخن گفتن و ...

نویسنده:

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : هنری، شعر، سنت، نوآوری، مخاطب، مدرن، گسست، اثر، اثر هنری، جریان، شعر امروز، پازلها، زبان، سطر، معانی، درد سخن گفتن، متن، تجربه، حقیقت ادعای خلق‌الساعه بودن اثر، تاریخ، سفید، جریانهای شعری، اثر هنری جدید، ادعای گسست کامل از سنت، سنت و نوآوری، از درد، جهان، هنر مدرن محسوب، پیشین، اثر هنری جریان

خلاصه ماشینی: "اگر تناقض‌ غم‌انگیز نهفته‌ در ذات‌ مدرنیسم‌ را که‌ به‌ نفی‌ بلافاصله‌ خود به‌ عنوان‌ یک‌ سنت‌ می‌پردازد، بپذیریم‌ (هر اثر مدرنی‌ بلافاصله‌ توسط‌ فرآیند هنری‌ بعدی‌ بلعیده‌ می‌شود، پس‌ در حقیقت‌ یک‌ اثر مدرن‌ همیشه‌ سنتی‌ است!) هنرمند برای‌ فراروی‌ از این‌ معضل‌ باید به‌ سنت‌ نگاهی‌ تدقیقی‌ داشته‌ باشد و از ظرفیتهای‌ نامکشوف‌ آن‌ بهره‌ ببرد. آیا استفاده‌ مکرر و خسته‌کننده‌ از تکنیک‌ فاصله‌گذاری‌ بدون‌ آنکه‌ هدفی‌ (احتمالا جز بی‌هدفی!) را دنبال‌ کند، مؤ‌ید این‌ مطلب‌ نیست‌ که‌ ایشان‌ بدون‌ درونی‌ و بومی‌ کردن‌ تئوری‌های‌ آن‌ مکانی، تنها به‌ درک‌ پوسته‌ تئوریها بسنده‌ کرده‌ است؟ آیا این‌ اثر و آثاری‌ از این‌ دست‌ گویای‌ این‌ مسأ‌له‌ نیست‌ که‌ بعضی‌ از هنرمندان‌ ما بی‌آنکه‌ به‌ تغییرات‌ بنیادین‌ تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی‌ و حتی‌ اقتصادی‌ غرب‌ و کشور ما توجه‌ کنند، تعریف‌ مدرنیته‌ غربی‌ را معادل‌ مدرنیته‌ اینجایی‌ فرض‌ کرده‌اند؟ و لذا بدون‌ آنکه‌ اصلا مدرنیسم‌ این‌ مکانی‌ را تجربه‌ کرده‌ باشند، به‌ مزه‌مزه‌ کردن‌ پست‌مدرن‌ مشغول‌ شده‌اند؟ با این‌ اوصاف‌ آیا این، ادعای‌ ایجاد یک‌ اثر خلق‌الساعه‌ که‌ در سطرهای‌ قبل‌ به‌ آن‌ اشاره‌ شد، محسوب‌ نمی‌شود؟ جالب‌ اینجاست‌ که‌ صاحب‌ این‌ اثر، خود در مصاحبه‌ای‌ به‌ استفاده‌ هنرمندانه‌ این‌ تکنیک‌ در شعر کهن‌ ایران‌ از جمله‌ در آثار مولانا اشاره‌ می‌کند!(6) ببین‌ تفاوت‌ ره‌ از کجاست... اصلا مگر می‌توان‌ زبان‌ را بی‌مفهوم‌ تصور کرد؟ به‌ راستی‌ اگر قصد از آفرینش‌ شعر تنها هارمونی‌ واژگان‌ و یا بهتر بگویم‌ هماهنگی‌ صوتی‌ دالها بدون‌ توجه‌ به‌ مدلولهاست، آیا موسیقی‌ برآورنده‌ بهتری‌ برای‌ این‌ نیت‌ نیست؟ آیا به‌ تفاوت‌ این‌ دو رشته‌ هنری‌ وقوف‌ هست؟ ظاهرا نیست‌ واگرنه‌ این‌ اثر با تکیه‌ مطلق‌ بر کارکرد چندگانه‌ اما بی‌دلیل‌ <دست> مونتاژ نمی‌شد!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.