Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی نقد

نویسنده:

(4 صفحه - از 84 تا 87)

خلاصه ماشینی:

"(ص‌ 64)، شعرهای‌ او مثل‌ آثار بیشتر شاعران‌ بزرگ‌ دهه‌های‌ سی‌ و چهل‌ و پنجاه‌ از مناسبات‌ اجتماعی‌ حاکم‌ بر جامعه‌ ایران‌ دور نبوده‌ است‌ اصولا زیباترین‌ قطعات‌ شاهرودی‌ در چنین‌ فضایی‌ متولد شده‌اند، رمانتیسم‌ کمرنگ‌ و معتدل‌ زبان‌ او، تقریبا مانع‌ از این‌ شده‌ است‌ که‌ تأ‌ثیر وی‌ از شرایط‌ اجتماعی، مستقیم، سطحی‌ و شعاری‌ شود (ن'. • گزیده‌ ادبیات‌ معاصر (105) برگزیده‌ شعر بیژن‌ نجدی‌ ناشر: کتاب‌ نیستان‌ چاپ‌ نخست‌ 1380، تهران‌ پل‌ چقدر از پل‌ می‌ترسم‌ از آسمان‌ چسبیده‌ به‌ پل‌ از پرده‌ پاره‌های‌ ابر ‌ریخته‌ روی‌ پل‌ از شنبه‌ای‌ که‌ راه‌ می‌رود ‌زیر پل‌ از درختان‌ خسته‌ کنار پل‌ ترسی‌ عاشقانه‌ چنین‌ با هیچ‌ صیادی‌ به‌ دریا نرفته‌ است. (ص‌ 16) برای‌ شاعری‌ چون‌ کسرایی‌ که‌ هستی‌شناسیش، با روزمرگیهای‌ سیاست، قابل‌ تعریف‌ است، نگاه‌ عاشقانه، هر چند بسیار کمرنگ‌ به‌ همه‌ چیز، و ترکیب‌ آن‌ با زنده‌باد و مرده‌ بادهای‌ حزبی، فرصتی‌ است‌ که‌ در این‌ دفتر تأ‌مل‌ خواننده‌ را طلب‌ می‌کند. شعر او غالبا از منطق‌ نثر برخوردار است، و گاه‌ اگر وزن‌ برخی‌ سطرهای‌ شعرش‌ را در نظر نگیریم، به‌ شدت‌ نثر می‌شوند: من‌ مرگ‌ هیچ‌ عزیزی‌ را باور نمی‌کنم‌ / کی‌ مرگ‌ می‌تواند نام‌ مرا بروبد از یاد روزگار (ص‌ 14) جز سه‌ قطعه‌ <غزل‌ برای‌ درخت> و <این‌ بار> و <کاشی‌ اصفهان> و چند شعر کوتاه‌ پایان‌ کتاب‌ مثل‌ <خاموشانه> -- بقیه‌ شعرهای‌ <تراشه‌های‌ تبر> فاقد آن‌ وحدت‌ درونی، ساختمان‌ و تشکل‌ لازمند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.