Skip to main content
فهرست مقالات

نقد کتاب: از نامهای حک شده بر سنگ

ناقد:

(3 صفحه - از 88 تا 90)

خلاصه ماشینی:

"بحث‌ همیشگی‌ و بسیار پیچیده‌ فرم‌ و حضور فرم‌ در شعر، یکی‌ -- دو دهه‌ی‌ اخیر آشکارترین‌ وجه‌ شعر است‌ و اینکه‌ ویژگیهای‌ فرم‌ لزوما به‌ شعر منتهی‌ می‌شود یا نه‌ محور بحث‌ ما می‌باشد و نیز آیا جناب‌ ترابی‌ شیوه‌ فرمالیستی‌ خاصی‌ را در نظر دارند یا اینکه‌ فرم‌ در شعرایشان‌ تنها وسیله‌ایست‌ برای‌ تابش‌ اثر و آیا شعریت‌ در جای‌ دیگری‌ متجلی‌ست؟ تاریخ‌ ادبیات‌ همیشه‌ شاهد تغییر و تحول‌ فرمهای‌ شعری‌ بوده‌ است‌ اما علی‌رغم‌ این‌ موضوع‌ شعریت‌ شعر همیشه‌ در جای‌ خود باقی‌ست‌ حتی‌ وقتیکه‌ شعر آزاد بوجود می‌آید و وقتیکه‌ وزن‌ را از شعر می‌گیریم. و شعرهای‌ بسیار دیگری‌ که‌ فرم‌ دایره‌ای‌ بر آنها حاکم‌ است‌ گونه‌هایی‌ از تکرار و یا تضاد و طباق‌ هم‌ در این‌ اشعار دیده‌ می‌شود اما به‌ نظر می‌رسد که‌ فرم‌ دایره‌ای‌ فرم‌ غالب‌ موردنظر شاعر در این‌ مجموعه‌ است. ایشان‌ حرکتی‌ آگاهانه‌ به‌ وزن‌ کنونی‌ شعرشان‌ داشته‌اند همچنین‌ خصومت‌ خاصی‌ با قافیه‌ داشته‌ و استفاده‌ از آن‌ را یک‌ وجه‌ آرکائیک‌ و بدوی‌ می‌دانند ولی‌ به‌ نظر می‌رسد که‌ سیطره‌ی‌ وزن‌ بر این‌ مجموعه‌ گاهی‌ قافیه‌ را به‌ شاعر تحمیل‌ کرده‌ است‌ مثال: (ما را تقاص‌ خون‌ برادر از پشت‌ کومه‌های‌ تقارص‌ می‌خواند / نان‌ / آب‌ / خواب‌ / تاب‌ / نیایش‌ / نماز) و.... تاریخ‌ ادبیات‌ همیشه‌ شاهد تغییر و تحول‌ فرمهای‌ شعری‌ بوده‌ است‌ اما علی‌رغم‌ این‌ موضوع‌ شعریت‌ شعر همیشه‌ در جای‌ خود باقی‌ست به‌ اعتقاد من‌ از خرافه‌های‌ نقد ادبی‌ست‌ معاصر است‌ که: چون‌ بسامد بالاست‌ پس‌ دایره‌ی‌ واژگانی‌ شاعر محدود بوده‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.