خلاصه ماشینی:
"در انقلاب اسلامی، گرایش شاعران به نظام حاکم، شکلی اعتقادی داشت و چون شائبههای مادی در این میان کمتر دخیل بود، شعرها بیش از آن که شکل ستایش از افراد را بیابند، شکل ستایش از ارزشها را یافتند و حتی شعرهای بسیاری که برای حضرت امام خمینی سروده شد نیز به خاطر ارزشهای معنوی ایشان بود، نه قدرت و نفوذ دنیوی.
پیش از این هم ما شاعرانی مذهبی سرا داشتهایم، ولی غالبا اینان نسبت به تحولات نوگرایانه شعر فارسی بیتفاوت یا معارض بودهاند و فقط یکی دو تن همچون طاهره صفارزاده و علی موسوی گرمارودی تا حدی توانستهاند در قبل از انقلاب، شعر نو با گرایش مذهبی بسرایند.
بعضی از آنان به نوپردازی شهرت داشتند و قالبهای کهن را در حد تفنن به کار میگرفتند، همانند محمدرضا عبدالملکیان، بعضی از شاعران نیز مثل یوسفعلی میرشکاک و حسن حسینی گرایشی به سوی مکتب هندی یافتند و در این میان، بیشتر متوجه بیدل شدند که پیش از این در ایران شهرتی نداشت.
با آن که انقلاب بسیار مردمی بود، شاعران نتوانستند شعر را به طور عینی و ملموس به زندگی نزدیک کنند و از همه عناصر این زندگی در شعرشان بهره بگیرند و این، به ویژه در قالبهای کهن بیشتر احساس میشود.
از این جهت شعر ایران در دوره انقلاب اسلامی، سلایق، عقیدهها و گرایشهای مختلف سیاسی را در خود جای داده و اصطکاک میان این گرایشها، مسلما به پیشبرد شعر کمک کرده است، چون هر گروه، برای تفوق بر گروه دیگر، کوشیده است به مدارج بالاتری از هنر دست یابد."