خلاصه ماشینی:
"»1 فردوسی نیز که در اواخر قرن چهارم به گردآوری و نظم شاهنامه همت گماشت، در آغاز کار سترگ خویش خطاب به آنهایی که ممکن است تبارنامهی ایران را دروغ و افسانه بدانند،میگوید: تو این را دروغ و فسانه مدان به رنگ فسون و بهانه مدان از او هر چه اندر خورد با خرد دگر برره رمز و معنی برد 2 هم او در پایان یکی از داستانهای خود که میتواند از سوی خردهگیران«دروغ و فیانه»قلمداد شود؛یعنی داستان اکوان دیو میگوید: تو مر دیو را مردمشناس کسی که ندارد ز یزدان سپاس 3 بدین ترتیب میبینیم حکیم بزرگ توس نیز با تاکید بر«رمز و معنی»،«دیو» را به«مردم بد»تاءویل میکند.
اما در این که چه عواملی شاعر را به سوی رمز و رمزگرایی سوق میدهد،به موارد متعددی برمیخوریم که تنها یکی از آن همه ویژگی و مشخصهی بارز شعر برتر است و مابقی در یک نمودار ارزشیابانه در رتبههای بعدی قرار میگیرند."