Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در نسبت پایداری و ادبیات

نویسنده:

(5 صفحه - از 25 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : ادب ،هنر ،مقاومت ،شعر ،مفهوم ادب پایداری نوعی اعتراض ،ادبیات ،مفهوم ادب و هنر پایداری ،ادب پایداری ،طبیعت ،مفهوم ادب پایداری ،قهرمان ،نسبت پایداری و ادبیات ،سیاسی ،ادب و هنر پایداری سطوح ،ادب مقاومت ،اعتراض ،انسان ،مفهوم ،نفی ،داستان ،شعر مقاومت ،جنگ ،نظریه ،شعر و هنر ،تأملی در نسبت پایداری ،ادبیات مقاومت ،احساس ،جهان ،ادبیات مقاومت به جنگ جهانی ،دکتر علی شریعتی

خلاصه ماشینی:

"این درست است که‌ ماتریالیست‌ها نیز در سطوح سه‌گانه‌ای که برای‌ ادب پایداری ذکر کردیم-در مقام نفی-به چیزی‌ «نه»می‌گویند اما در مقام اثبات-بویژه در سطح‌ نخست-از ارائه ما بازاء روشنی برای آنچه که آن‌ را نفی کرده‌اند ناتوانند. رازی که می‌گوید:انسان-به‌ حکم آنکه موجودی زنده است-همواره درگیر نبردی بی‌امان و خستگی‌ناپذیر در راه زندگی‌ است»13 کمدی نیز با به سخره گرفتن اعمال و رفتار آدم‌ها و اشکال و اطوار موجودات و انگشت نهادن‌ بر جنبه‌های مضحک حیات می‌کوشد تا جدی‌ بودن فاجعه‌ای به نام زندگی را در معرض تردید یا انکار قرار دهد. غرض از بحث‌ فوق ذکر این نکته است که خلق قهرمان-به‌ عنوان عنصری که در همه ژانرهای ادبی به نوعی‌ حضور دارد-از نقص طبیعت و نیاز انسان به رفع‌ انی کمبود ناشی شده اگرچه غالبا بشر در تعیین‌ مصادیق قهرمانان خویش به اشتباه افتاده است. دکتر سیروس‌ شمیسا در تعریف آرایه تشبیه می‌گوید:«ادعای‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنانکه‌ خودکشی نوعی به سر بردن با جهان است و فرار از جنگ نوعی‌ مبارزه،پناه بردن به‌ آغوش«فرمالیسم»و «هنر ناب»نیز نوعی‌ مقاومت منفی در برابر بی‌شعوری و بلاهت‌ طبیعت است. 21 سید ابو طالب مظفری از شاعران مهاجر افغانستان که در جهاد با نیروهای شوروی هم‌ شرکت داشته با تأکید بر دو عنصر جهاد و هجرت‌ می‌گوید:«مقاومت شامل دو بعد اصلی یعنی جهاد و هجرت می‌شود و این دو نیز اجزای خاص خود را دارند نمی‌توان مقاومت گفت و هجرت را نادیده‌ گرفت»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.