خلاصه ماشینی:
"یکی پی از دیگری به دنیای متن وارد میشوند اما هنگامی که سوبژه میشوند کار را به سمت دنیایی با زاویه دید یک شاعر(دنیای مبتنی بر روابط شعری)میبرند و شعر پدید میآید و در نهایت وقتی به پایان شعر میرسیم ناگهان تمامی ابژهها به خودیخود فراموش میشود و ما با سوبژه نهایی و اصلی که همان ساختار شعری در این اثر است روبرو میشویم.
هرقدر که از صفحات ابتدایی کتاب فاصله میگیریم،زبان در بیرونه خود،کمتر دچار برجستهسازیهای فرعی و هنجارشکنی میشود،اما این حرکت در درونه زبان جهتی معکوس دارد یعنی هرچه به انتهای کتاب نزدیک میشویم هنجارشکنیهای معنایی، بیشتر میشود و به خودنمایی میپردازد،مثلا در همان شعر«پناه بر آلبوم)بیرونه زبان بسیار ساده و فاقد هنجارشکنی بیرونی در صورت است و شاعر از موسیقی،وزن و بازیهای نحوی تنها به نفع تناسب در دستگاه هنجارشکنی معنایی و هارمونی در ارگانیسم درونی شعر صرفهنظر میکند.
بهنظر میرسد فرم به صورت ارگانیسمی که ساختار شعری آن شعر را شکل میدهد مطرح میشود و از فرمهای عرضی خبری نیست و هیچ سطری تنها برای جذابیتهای فرمیک و غیرساختاری برجسته نشدهاند.
بهنظر میرسد شاعر در این مجموعه انی حرکت را به شگرد تبدیل کرده مثلا در شعر درخشان«مرثیه 1»در سطر«پدرم تکانم داد یا من پدرم را؟»یا در شعر مرگ در سطر«آب در زمستان مثل آب خوردن میمیرد»البته زیبایی این سطرها در این است که تنها با کل ارگانیسم شعر(تمام سطرهای شعر)دارای زیبایی است نه به تنهایی آن هم از لحخاظ فرمیک."