Skip to main content
فهرست مقالات

(نگاهی بر سروده های علی معلم از نظر «سبک شناسی») سبک در بی سبکی

نویسنده:

(14 صفحه - از 56 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : سبک ،معلم ،مثنوی ،شعر ،سروده‌های ،شاعر ،زبان ،سبک‌شناسی ،نگاه ،واژه‌ها ،فارسی ،شعر معلم ،خراسانی ،فتنه‌ها ،فکر ،تکرار ،هجرت ،حقارت ،هندی ،اثر ،ذکر ،فجر قسم ،سخن ،قسم به فجر قسم ،بیان ،کبود ،زبان اثر راموجد سبکی ،شعر معلم باسروده‌های شاعرانی ،کار ،واژه‌های دوران‌اولیه شعر فارسی

خلاصه ماشینی:

"به طور مثال: »خانلری« گشت غمناک، دل و جان عقاب چو از او دور شد ایام شباب دیدکش دور به انجام رسید آفتابش به لب بام رسید باید از هستی دل برگیرد ره سوی کشور دیگر گیرد خواست تا چاره‌ی ناچار کند دارویی جوید و در کار کند صبحگاهی ز پی چاره‌ی کار گشت بر باد سبک سیر سوار »ابتهاج« شب آمد و دل تنگم هوای خانه گرفت دوباره گریه بی‌طاقتم بهانه گرفت شکیب درد خموشانه‌ام دوباره شکست دوباره خرمن خاکسترم زبانه گرفت نشاط زمزمه، زاری شد و به شعر نشست صدای خنده، فغان گشت و در ترانه گرفت زهی پسند کماندار فتنه کز بن تیر نگاه کرد و دو چشم مرا نشانه گرفت دکتر حمیدی شیرازی: افعی شهر از تب دیوانگی حلقه می‌زد گرد مرغ خانگی خلق را خونخوارگی اصل خوشی‌ست شادی مخلوق از مردمکشی‌ست کودکان از کشتن موران خوشند مردمان از کودکی مردم کشند خاک را گویی به گاه بیختن الفتی دارند با خون ریختن بر زمین بی‌گفته‌ی نوح نبی جنبش دریایی از گول و غبی اما نمونه‌ی شعر معلم: الف: همچو بر روزنه، شب، رانده به ناگاه‌ستاره آن پسر سر زده امشب به من آمد به نظاره تحفه را کرده لب لعل وسیلت که بدارم زلف بر چهره پریشیده به حیلت که بدارم خیره زنار فروبسته که مقبول تو بودم سبحه از دست بیفکنده که مشغول توبودم(42) ب: می‌روم عذر لابد گرفته خط آزادی از خود گرفته می‌روم با جهانی حکایت همچو نی بند بندم شکایت می‌روم از هوس غازه کرده زیور از عقد خمیازه کرده می‌روم مست بی‌اختیاری کولبارم سبوی خماری می‌روم تا کبود حقارت بقعه‌ی بی‌کسی را زیارت(43) با مقایسه‌ی زبانی این سروده‌ها آن چه ابتدانمود پیدا می‌کند، میل زبان و بیان معلم‌بیش‌تر به پشت‌سر است در صورتی که‌زبان شاعران دیگر ذکر شده، رو به جلوحرکت دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.