Skip to main content
فهرست مقالات

شعر هشدار و انذار

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شعر ،شاعر ،شعر هشدار و انذار ،معلم ،مثنوی ،کویر ،سروده‌های ،کلام ،زبان ،مخاطبان ،شعر استاد معلم ،واژگان ،مقر ،سقراط ،بقر ،موسیقی ،فهم ،فن ،شور ،استاد معلم ،فن شعر ،سفر ،شعر معلم ،تکرار ،سخن ،سبک معلم در شعر ،واژگان وردیف‌های بلند ،مردم ،سبکی ویژه ،سبکی ویژه در مثنوی

خلاصه ماشینی:

"3 - بهره‌گیری از آرایه‌ی تکرار )تکرار واژه‌و تکرار مصراع و بیت( 4 - بهره‌گیری از موسیقی واژگان کهن 5 - تسکین‌ها و درنگ‌های واژگانی و نحوی‌کلام 6 - موج‌افکنی در وزن متناسب با مضامین‌و مفاهیم شعر این ویژگی‌ها در حدود سه دهه کار شعری‌استاد معلم - شعر ثبت شده - سیر تعالی وتکامل داشته است، مقایسه‌ی دو نمونه‌ی‌زیر که برش از دو مثنوی با حدود دو دهه‌فاصله‌ی سرودن است تا حدی روشنگر این‌ویژگی‌ها و سیر تعالی و بالندگی آن‌هاست. گهی که صور صلای سفر رسید مرا نگار من به وداع آستین کشید مرا گرفته در کف چون گل به رسم دیرینه به دفع حادثه قرآن و آب و آیینه چو سروناز بلند و به رنگ یاس سپید چو صبح دشت امید و چوبوی باغ نوید فرو کشید ز اسب و فرونشاند مرا همین دعای سفر خواند و خواند و خواند مرا ملول بود و مشوش ادب نگاه نداشت نظر به راه نکرد و هوای گاه نداشت مرا بداشت به جادو مرابداشت به حرف که خام بود و تنک دل نه پخته بود نه ژرف نخوانده بود صبوری چه با عجول کند به مدعا که سفر شد دعا ملول کند(6) همین ویژگی در ترانه‌های استاد معلم‌مشهود است. کلام چهارم در میان نسل شاعران پس از انقلاب، استادعلی معلم در غنای علمی، تعمق در شعرپیشین، فهم دقائق و ظرائف شعر شاعران‌بزرگ به ویژه خاقانی و بیدل، شناخت‌گسترده‌ی اسطوره‌های یونانی و ایرانی ودر کنار آن، شناخت فرهنگ اسلامی، زبانزدو مشهور و ممتاز است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.