Skip to main content
فهرست مقالات

معلم در جغرافیای انسان

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : معلم ،شعر ،هنر ،شاعر ،فرم ،زبان ،معلم در جغرافیای انسان ،معنی ،باد ،صعب ،داغ ،حقایق ،فرهنگ ،لفظ ،تاریخ ،گذر ،فاصله ،نسل امروز ،آثار ،شکل ،کار صعب ،فاصله بین‌ذهن و زبان ،ساختمان شعر ،آثار ارزنده در گذر تاریخ ،کار ،راههای شوق‌در نسل ،معلم کم ،زبان و بیان شعر ،در شعر ،هنر امروز

خلاصه ماشینی:

"1 - فرامرزی 2 - خودباوری 3 - معنی پردازی 4 - آموزگاری 5 - غیرت مداری 6 - حقیقت جویی 7 - فرزانگی و بصیرت 8 - صیرورت 9 - قدرت زبان و بیان 10 - گذر از نشانه‌ها و اقامت در نشان‌ها 11 - شهرت گریزی 12 - اهل حزم و هضم 13 - احترام به گذشته 14 - نقش واسط با حفظ نگهداری 15 - انتخاب وزن‌های بلند و سنگین 16 - تکلف در متن 17 - استخدام کلمات سخته 18 - تعلق به ظرف مثنوی 19 - ذوقافیه بودن ابیات 20 - اظهار علاقه به فرم و موسیقی بامحوریت محتوی 21 - تکرارهای ملیح و ترجیع به موقع و... شاعر هر چقدر از قدرت بیانی‌بیشتری برخوردار باشد، این فاصله راکمتر خواهد کرد واژه‌ها و تصاویر در شعرمعلم، با حفظ فاصله مناسب، گرداگردهسته اصلی می‌چرخند و چنانکه پیشترگفتیم، او هیچگاه معنا را فدای لفظ نمی‌کند،چنانکه نشان داده است در انتخاب لفظ نیزناتوان نیست. بنابراین شاعر باید برای‌اجرای داده‌های الهی شعرش، از همه ظرفیت‌زبانی و بیانی به نحوی که اقتضا دارداستفاده نماید و قبل از هر چیز باید روی‌خودش کلیک کند اما شرط آن این است که‌قبلا از روی خودش گذشته باشد و هنر بدیع‌همیشه از همین جا شکل شکل می‌گیردبنابراین شاید ذکر تعبیری که پابلو نرودا ازشاعر دارد خالی از لطف نیست که گفته‌است شاعر باید در هر شعر تازه‌ای که‌می‌گوید پوست بیندازد و از پوستین‌خویشی خویش بیرون آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.