Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی اجمالی در زبان، سبک و ساختار شعری علی معلم

نویسنده:

(6 صفحه - از 98 تا 103)

کلید واژه های ماشینی : شعر، معلم، شاعر، ساختار شعری علی معلم، زبان، سبک و ساختار شعری علی، سبک، مثنوی، غزل، ادبی

خلاصه ماشینی:

"مواردی از پرش‌ها و سکته‌های وزنی درنمونه‌های زیر دیده می‌شود: شرحه، شرحه است صدا در باد، شب پارفته است نقل امشب نیست از برساد، شب پا رفته‌است(20) ××× جگرم داغ ملامت نیست، کسبم دشنه است باز بی‌نفت است فانوسم، اسبم تشنه‌است(21) 7 - استفاده از تکنیک زبانی »قطع جمله«: اگر بپذیریم هنجارگریزی آگاهانه که متکی‌بر دو اصل »رسانگی« و»زیباشناختی«است، در تشخص بخشیدن‌به زبان ادبی شاعر و نحوگریزی آن دسته‌از شاعرانی که در مسیر »نوآوری« و»نوگویی« تلاش می‌کنند، قابل توجیه است. نه وجودی، عدم دقیق‌تر است عدم نه‌ای و وجودت شکی عمیق‌تراست(22) 8 - بهره‌گیری از جملات »معترضه«: هر چند که نثر جولانگاه و بستر اصلی‌کاربرد جمله‌ی معترضه است و ما کاربرداین گونه جملات را در نثر بسیار دیده‌ایم،ولی بعد از نیما و آغاز جریان شعر نیمایی،شاعران نوسرا، برای تصرف در فرم وساختار زبان به منظور تشخص بخشی به‌آن، از این تکنیک زبانی در شعر بسیاراستفاده کرده‌اند: می‌ایستی - بی‌که به کوه تکیه زنی - و به راه افتی - بی‌که گام برداری - درخت می‌شوی و پرنده آغاز می‌کنی آوازهای بومی خود را )هادی خورشاهیان( در نمونه‌های زیر نیز از اشعار علی معلم،استفاده‌ی مؤثر و آگاهانه از این تکنیک‌زبانی به خوبی قابل مشاهده است: ای خلق، تار و پود شما دلق ژنده‌ای است - سنجیده‌ام - خدای شما نیز بنده‌ای‌است(23) ××× تو را ز غربت دلگیر جاده‌ها خبر است تو را - اگر چه سوار - از پیاده‌ها خبراست(24) 9 - استفاده از آرایه‌ی معنوی »تمثیل«: در تعریف تمثیل گفته‌اند که: »تمثیل آن است‌که عبارت نظم و نثر را به جمله‌ای که مثل یاشبه مثل و متضمن مطلبی حکیمانه است‌بیارایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.