Skip to main content
فهرست مقالات

تصنیف معلم

نویسنده:

(3 صفحه - از 104 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : تصنیف ،موسیقی ،شعر ،معلم ،تصنیف معلم ،غزل ،وزن ،تصنیف‌سرایی ،سرایی ،شعر و موسیقی ،تصنیف سرایی ،علی معلم در تصنیف سرایی ،خوانندگان ،شعر رابراساس دستگاه موسیقی ،علی معلم ،کار تصنیف سرایی ،ایران ،انقلاب ،اجرا ،رنگ ،غزلهای قدیمی علی معلم ،دستگاه موسیقی ،سرودن ،استاد ،فضا ،اجرای موسیقی از هنرهای خوانندگان ،درک ،استاد علی معلم ،سرودن اشعاری ،تصنیف سرایی از ذکر نام

خلاصه ماشینی:

"دربررسی اجمالی پیرامون موضوعیت‌تصنیفها تا قبل از انقلاب می‌توان به این‌نتیجه کلی رسید که: این قالب بیشتر در مرز ابتذال و اعتدال قدم‌می‌زده است به گونه‌ای که در تصنیف‌های‌قدیمی از کلمات سخیف و رکیک گرفته تامفاهیم سطحی و بی‌محتوا قابل مشاهده‌بوده و به عنوان مثال به تصنیف »لی‌لی رابردند.... معلم علاوه برویژگیهای عروضی و اوزان متعارف و غیرمتعارف شعری، با دستگاهها و مقامهای‌موسیقایی آشنایی کامل دارد و این آشنایی‌باعث شده است قبل از سرودن تصنیف به‌نوع آهنگ سازی بیاندیشد و شعر رابراساس دستگاه موسیقی مورد نظربسراید که این کمک بزرگی به آهنگ ساز وخواننده می‌کند چرا که در بسیاری از مواقع‌آهنگ ساز نمی‌تواند شرایط دستگاهی‌آهنگش را با شعر تطبیق کند و یا خواننده‌مجبور شود کلمات را مثله کند. با ورود علی معلم به این عرصه، تصنیف سرایی از مهجوریت بیرون آمد و بسیاری از شعرای صاحب نام که سرودن‌تصنیف را کاری سخیف می‌دانستند، وارد این فضا شدند و دست به سرودن اشعاری در این حال و هوا زدند"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.