خلاصه ماشینی:
"این شعر که یادآور محبوبترینو زیباترین تصانیف در قلمرو موسیقی اینسرزمین بود، جامعه را به ایستادگی دربرابر ستمگران زمان و همراهی بانهضتهای رهاییبخش در سرتاسر جهاندعوت میکرد و چنان از روح حماسیسرشار بود که پس از گذشت سالها، زیباییو طراوت خود را حفظ کرده است، بهگونهای که شنونده با شنیدن آن احساسمیکند که »باید بتازد!« علیرغم استقبال چشمگیری که از آثاری ازاین دست، در سالهای نخست پس ازپیروزی انقلاب از سوی مردم به عمل آمد وبه موسیقی سنتی و یا به تعبیری اصیلایرانی رونق فراوانی بخشید، متاسفانهبتدریج خوانندگان و دستاندرکاران اینشیوه، رابطه خود را با شعر عصر خویشکاهش و ترجیح دادند که به اجرای آثاریبپردازد که شعر آن براساس سرودههایشاعران بزرگ قرون پیشین باشد.
ظهور ترانهسرایانی مانند ایرج جنتیعطایی، شهیار قنبری و اردلان سرفراز درموسیقی پاپ ایرانی، که از آنان به عنوانمثلث طلایی یاد میشود، این امکان را درعرصه ترانهسرایی فراهم آورد که ترانه بهشعر نزدیک شود و تنها به »مغازله« محدودنشود و به مسایل اجتماعی نیز گوشهچشمی داشته باشد."