Skip to main content
فهرست مقالات

بیت پایانی؛ خوش فرجامی شعر

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شعر ،شاعر ،خوش فرجامی شعر ،حافظ ،تخلص ،غزل ،بیت پایانی ،سروده‌های ،رباعی ،مصراع ،مطلع ،شعر حافظ ،مضمون ،پایان شعر ،غزل حافظ ،تکرار ،آدمها ،مخاطب ،ذهن ،سرودن ،شگفت ،خواننده ،خوش فرجانی ،تأثیرپذیری ،شاعران بزرگ ،بیت آغاز ،حافظ شعری شاعر ،سخن ،مقطع شعر حافظ ،انتشارات حوزهء هنری

خلاصه ماشینی:

"هر چند این سخن ممکن است نوعی توصیف تلقی شود اما شاعر به معنای دقیق و عمیق کلمه،به جدیت و شکوهمندی همان انفجاری که شعر را آغاز می‌کند،در پایان شعر، درنگ و تأمل دارد و می‌کوشد تا آخرین پنجره را برای هم نفسی،همسویی و ایجاد"لبخند مشترک‌"،یا"غم مشترک‌"یا"باو مشترک‌"به روی مخاطب بگشاید تا نوعی یگانگی‌ میان او و خواننده یا شنونده اتفاق بیفتد. حتی در این غزل، تکرار قافیه در مطلع و مقطع،نوعی یگانگی در جریان ذهن و ضمیر شاعر را نشان می‌دهد: صنما با غم عشق تو چه تدبیر کنم؟ تا به کی در غم تو نالهء شبگیر کنم؟ نیست امید صلاحی ز فساد حافظ چون که تقدیر چنین است چه تدبیر کنم؟4 @چشم‌انداز دوم گاه کشف واژگونه است!یعنی نخست پایان را می‌یابد و آن‌گاه آغاز می‌کند!این حادثهء شیرین و شگفت در رباعی-و تا حدودی‌ دوبیتی-بیشتر اتفاق می‌افتد. این نکته همین جا گفتنی است که هر گاه شاعر شعر آشنا، سروده‌ای گفته است که با سروده‌های شاخص و بارز"هموزن‌"یا "همفضا"بوده است تأثیرپذیری شدیدتر و طبیعی‌تر رخ داده است؛ مثلا اگر در وزن مثنوی معنوی و در همان فضا سروده است مضامین‌ یا ابیات و مصاریعی از مثنوی در جریان سرودن به قلمرو شعرش راه‌ یافته است و سرودهء خود را گاه با مولانا آغاز کرده یا پایان بخشیده‌ است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بیت پایانی؛ خوش فرجامی شعر @گاه کشف شاعر واژگونه است!یعنی‌ نخست پایان را می‌یابد و آن گاه آغاز می‌کند!این حادثهء شیرین و شگفت در رباعی-و تا حدودی‌ دو بیتی-بیشتر اتفاق می‌افتد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.