Skip to main content
فهرست مقالات

شعر منثور

نویسنده:

(7 صفحه - از 79 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شعر منثور، شاعر، نثر، شعر سپید، شاملو، قافیه، نثر شاعرانه، نثر شاعرانه و شعر منثور، موسیقی

خلاصه ماشینی:

"ممکن است در مقالات و تحقیقات فرنگیها حرفهای گوناگونی در باب این دو نوع آثار ادبی‌ گفته شده باشد اما آنچه در اینجا مورد نظر من‌ است و تقریبا اکثریت ناقدان فرنگ هم همان را می‌گویند،این است که در نثر شاعرانه،حال و هوای نثر(مفاهیم منطقی و گزارشی و حقایق‌ غیر شعری)است که جامهء قافیه(سجع)و صناعات شعری را به تن کرده است(مثل کلیلهء نصر الله منشی و مرزبان نامه،در زبان فارسی)و در شعر منثور به معنی خاص کلمه،جهان‌بینی و حال و هوای شعر،به ویژه شعر غنایی است که بر اثر حکومت می‌کند ولی در جامهء نظم‌ Versification ظاهر نشده است؛مثل غالب‌ شطحیات صوفیه،خاصه با یزید بسطامی که‌ بزرگ‌ترین سرایندهء شعرهای منثور در فرهنگ‌ ایرانی است و هنوز همتایی برای او نمی‌شناسیم. درست ات که شاملو در سال 1326 با مجموعهء ناموفق‌"آهنگهای فراموش‌ شد"شعر منثور را جدی‌تر و روشن‌تر مطرح کرد،اما شاخص‌ترین و موفق‌ترین‌ چهره در آغاز این جریان را بر آغازگر موفق‌ تأکید دارم باید هوشنگ ایرانی دانست که‌ "شعر منثور را در دو اثر خود به نام بنفش‌ تندر خاکستری و خاکستری(1331) تجربه کرد و از مایه‌های اصلی کار شاعران‌ غربی از جمله حس‌آمیزی که در میان‌ شاعران سوررئالیست‌[سوررئالیسم‌]و نمادگرای‌[نمادگرایی‌]اروپایی بسیار متداول بود،بهره جست،14اما تردیدی‌ نیست که شاخص‌ترین چهره و درخشان‌ترین نام در این عرصه همان‌ احمد شاملوست که از مجموعهء"آهنگهای‌ فراموش شدهء به سمت شعری ساخته‌تر و استواتر گام برداشت و بعدها در"ابراهیم‌ در آتش‌"(1356)،"از هوا و آینه‌ها" (1363)،"هوای تازه‌"(1336)و"باغ‌ آینه‌"(1363)،شعر سپید یا شعر منثوری‌ را رقم زد که امروز به نام خود او یعنی شعر شاملویی نیز شهرت یافته است و کمتر کسی موفق شده است که به افق شعری او نزدیک شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.