Skip to main content
فهرست مقالات

«گنج نور» از منظر کارشناسی

نویسنده:

(2 صفحه - از 48 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : خوشنویس ،خط ثلث ،ثلث ،نقاشی خط ،آقای محمد جلیل رسولی ،ذوق ،نوشتن ،تحسین ،آقای جلیل رسولی ،آقای محمد ،خوشنویس جوان معاصر ،قطعه بهترین ،معاصر ،الله ،آقای ید الله ،جلیل رسولی

خلاصه ماشینی:

"پس از استادان متأخر روزگار ما همچون مرحوم حسن زرین خط که مخصوصا در خفی و جلی نویسی و سطربندی ممتاز و مشهور است و نیز آقا سید حسن میرخانی سراج الکتاب و علی اکبر کاوه که از اعاظم استادان نامی و بی‌رقیب بوده و هستند، چشم ما به خوشنویس قدیمی و معمر و پر کار و کامل العیاری چون عبد الله فرادی روشن بود، زیرا من در طی سالهای متمادی خطوطی در زیبایی و شیوایی و نهایت پختگی و استحکام توأم با حفظ قواعد و اصول فنون خطیه از آثار او مشاهده کرده بودم که بحق و انصاف می‌توانستم آنها را در برابر خط استاد کل علی اکبر کاوه قرار بدهم، بر خلاف انتظار و با عرض پوزش از محضر محترم ایشان، به عللی که برای اینجانب روشن نیست و شاید هم به سبب عجله و شتابزدگی و یا قید و تکلف بی‌حد در نوشتن قطعه بهترین آفرینندگان، اثر قلم ایشان به هیچ وجه مورد انتظار ما نبود، اولا ترکیب و کرسی که دو رکن عمده و اساسی خط است در کارش مشاهده نمی‌شود، زیرا اینجاست که هنرمند می‌تواند قدرت ابتکار و خلاقیت خود را بروز دهد، ثانیا حروف و کلمات مفرده و مرکبه و مماثل را نیز با قدرت و تسلط کاملی که در این باب دارند و در سنوات بعیده از او دیده بودیم، ابدا از خود نشان نداده‌اند، حالی که او قلمی سخت محکم و موافق اصول فنی دارد و در اقلام از 2 دانگ به بالا در خط نستعلیق، سلطه‌ای وافر و غلبه‌ای متکاثر بر همه خوشنویسان دارد و سر آمد همگنان است."

صفحه:
از 48 تا 49