Skip to main content
فهرست مقالات

سرچشمه شور و حال

نویسنده:

(5 صفحه - از 84 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : مرثیه ،شعر ،مرگ ،شهادت ،امام‌خمینی ( ره ) ،فنا ،خاقانی ،اسلام ،حافظ ،دین ،نقل ،اجل ،تعزیت ،مرگ فرزندش ،تعریف ،شهادت سید‌الشهدا با فنا ،مرثیه‌های خاقانی و حافظ ،سید‌الشهدا ( ع ) ،کسانی ،سروده‌شده ،خاقانی در مرگ فرزندش ،سخن ،تعزیت کس ،تعزیت خویشاوندان و یاران ،راه خدا ،شاعران پارسی‌گو ،آثار ،شاعران دربارة سید‌الشهدا ،شعر شاعران متعهد ،مرثیه به شعرهایی

خلاصه ماشینی:

"اما آیا برای سید‌الشهدا‌(ع) هم می‌باید به همین نحو مرثیه سرود؟ آیا بین مرگ‌ او با مرگ آدمهای معمولی تفاوتی نیست؟‌ از قوامی رازی آغاز می‌کنیم؛ از شاعر قرن پنجم هجری، که سروده است: روز دهم ز ماه محرم به کربلا ظلمی صریح رفت بر اولاد مصطفی هرگز مباد روز چو عاشور در جهان کان روز بود قتل شهیدان به کربلا آن تشنگان آل محمد اسیروار بر دشت کربلا به بلا گشته مبتلا‌ تا آنجا که شاعر، به واقعة عاشورا به دیدة عبرت می‌نگرد و می‌گوید: قتل حسین و بردگی اهل‌‌ بیت‌ او هست اعتبار و موعظة ما و غیر ما دل در جهان مبند کزو جان نبرده‌اند پروردة پیمبر و فرزند‌ پادشا هرگه که یادم آید از آن سی‍د شهید عیشم شود منغص و عمرم شود هبا و این یعنی حادثه‌ای در زمین اتفاق افتاده است و ما زمینیان باید، مثل باقی حوادثی که در زمین رخ می‌دهد، به دیدة عبرت در آن بنگریم و آگاه باشیم که این سرا، جای دل بستن نیست، چرا که حتی در اوج هم (فرزند پیمبر یا پادشاه بودن ) نمی‌توان از آن جان سالم به در ب‍رد. 8‌ در این شعر هم با همان نگاه متداول، واقعة عاشورا روایت شده است و طرفه آنکه مصرع آخری که نقل شد، کاملا‌ در تضاد با معارف اسلامی و مخالف صریح آیات قرآن است، چرا که در این مصرع شهادت سید‌الشهدا با فنا برابر دانسته شده است (مثل مرثیه‌های خاقانی و حافظ برای فرزندانشان)، در صورتی که هیچ مرگی نه فنا که هجرت است؛ هجرت از دنیایی به دنیایی بزرگ‌تر، چه رسد به شهدا که حتی در برزخ هم چشم بر هم نمی‌نهند، بلکه مستقیم از دنیا به مهمانی رب‌ خود وارد می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.