Skip to main content
فهرست مقالات

درنگی در رباعیات بیدل

نویسنده:

(6 صفحه - از 54 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : رباعی، رباعیات بیدل، شعر، شاعر، استقبال، ایهام، درنگی در رباعیات بیدل، قافیه، شعر بیدل، حافظ، غزل، موسیقی معنوی رباعیات بیدل، موسیقی، در رباعیات، رباعیات بیدل موارد استقبالهای لفظی، هنری، شعر شاعری استقبال، معنی، عرفان، مضمون، پارادوکس، استقبال شاعری از شعر شاعر، شاعر از شعر شاعر، غزلیات بیدل، ادبی، شعر و رباعی بیدل، واژه‌ها، پارادوکس در شعر بیدل، ایهامهای رباعیات بیدل، قافیه و ردیف

خلاصه ماشینی: "این دو رباعی که حتی ترتیب‌ قافیه‌ها نیز در آن رعایت شده است«به قصد یا غیر قصد»،از این‌ نوع استقبال به شمار می‌رود: افزودن ساز زندگی کاستن است‌ دیگر چه بساط ناز آراستن است هر چند نشسته‌ای در این بزم چو شمع‌ سر تا قامت عصای برخاستن است جایی که سر و برگ نفس کاستن است‌ چون صبح،چه جای نفس آراستن است عالم همه آتش است و ما را چو سپند (به تصویر صفحه مراجعه شود) درنگی در رباعیات‌ بیدل @حافظ اگر از شعر شاعری استقبال کرده‌ است هرگز به اقتفای آن‌ شعر و شاعر نرفته‌ است!حق مطلب را ادا کرده است،و در یک کلام‌ فرم و محتوای شعر مورد استقبال را کامل‌ کرده است،و مقوله‌ای‌ با عنوان سبقت ادبی در کنار سرقت ادبی را بازگشوده است. استاد فرهیخته دکتر عبد الحسین زرین‌کوب در باب رباعیات بیدل‌ می‌گوید: «در رباعیات بیدل هم،پست و بلند هست:نه فقط لطف و عمقی که در (به تصویر صفحه مراجعه شود) رباعیات عطار و ابو سعید و مولانا جلال الدین هست،اینجا در زیر آوار تصنع ادبیانه که گاه خفه می‌شود،بلکه سادگی حیرت و دردی هم که در رباعیات خیامی جلوه دارد در اینجا مشهود نیست و پاره‌ای از آنها اندیشه یا مضمون یک بیت غزل،یا تمام یک غزل را منعکس می‌کند و با این همه‌ اصالی که در غزلهای بیدل جلب نظر می‌کند در اینجا به نحو بارزی مفقود به نظر می‌رسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.