Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل و تفسیر شعر «کتیبه» سروده مهدی اخوان ثالث

نویسنده:

(4 صفحه - از 20 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : کتیبه ،شعر ،اخوان ،جبر ،زنجیر ،اسطوره ،روایت ،راز ،سو ،تخته‌سنگ ،مرد ،تاریخ ،تقدیر ،جماعت ،سنگ جبر و جبر سنگین ،رنج ،شاعر ،روح ،انسان ،جبر تاریخ ،زبان ،سرنوشت ،سطر ،اوج ،فضایی ،سنگ جبر ،حرکت ،کتیبه روایتی ،تحلیل و تفسیر شعر ،سرنوشت آدمی در گردونة رنج

خلاصه ماشینی:

"سرانجام معلوم می‌شود که نوشتة آن روی تخته‌سنگ نیز چیزی نبوده جز همان که بر این رویش نقش بسته است: کسی راز مرا داند... شکستن طلسم تقدیر، و رهایی از زنجیر پیر، همان‌که زنجیری سبک‌تر دارد، درودگویان به جد و جهد همگان فراز می‌رود تا پیام‌آور رهایی و رستگاری باشد: خط پوشیده را از خاک و گل بسترد و با خود خواند: (و ما بی‌تاب) لبش را با زبان تر کرد (ما نیز آن‌چنان کردیم) در همین بخش، حالت انتظار و بی‌تابی جماعت با بیان مصور حرکات طبیعی و بازتابهای فیزیکی آنان مجسم شده است. ) با هنجاری موقر و مناسب با روایت، به‌خوبی کندی حیات و حرکت آدمیان را در چنبرة جبر تاریخ و اجتماعی، مجسم کرده است؛ کما اینکه کمیت طولی سطرها همواره با کشش صوتی کلمات، با هنجار حوادث و نیز با حالات کارآکترها دارای تناسب ساختاری است مثلا پراکندگی و ناهمگونی طولی مصراعها در ابتدای شعر از سویی، و پیوستگی و تساوی طولی آنها در بخش دوم شعر (به هنگام اتحاد و حرکت جماعت) از دیگر سو، مبین پراکندگی و پیوستگی افراد در دو برهة خاص از واقعه است در سراسر شعر، خط مستقیم روایت شاعرانه بر بستر وحدت داستانی نیز به تشکل ارگانیک اجزای شعر مدد رسانده و مانع تشتت درونة متن شده است. 9 عنصر مکالمه (Dialogue) نیز در شعر به تکوین فضایی حسی و ملموس بر بستر درام، یاری رسانده است؛ یا آنجا که در اواخر شعر، عمل داستانی عمدتا بر پایة مکالمات به پیش می‌رود و شاعر خود به عنوان «دانای کل دخیل» در عرصة روایت و دیالوگها حضور دارد و با مراقبتی هوشیارانه تعادلی ساختمندانه بین سه عنصر روایت، مکالمه و تصویر برقرار ساخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.