Skip to main content
فهرست مقالات

داستان رستم و سهراب و مرگ رستم از منظر عرفان

نویسنده:

(7 صفحه - از 79 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : رستم ،داستان رستم و سهراب ،سهراب ،شاهنامه ،سهراب و مرگ رستم ،نماد ،نفس ،عارفان ،مرگ رستم از منظر عرفان ،عشق ،نوشدارو ،سالک ،رنگ ،کاووس ،دعا ،پیر ،نماد انسان سالک ،نماد نفس رستم ،انسان ،نماز ،رمزی ،روحانی ،سروش ،عاشق ،رستم نماد سالک ،سخن ،سهراب نماد نفس ،نماد عشق و پیر باطن ،شناخت ،نفس اماره

خلاصه ماشینی:

"»18 رخش رستم نیز از این سنخ عشق است که همواره رستم را به‌سوی منازل و مراحل می‌کشد و پیش می‌برد چنان‌که احمد غزالی نیز در سوانح خود اشاره‌ای بدین مطلب داشته و گفته است «سر‌‌ اینکه عشق هرگز روی تمام به کس ننماید آن‌ست که او مرغ ازل است، گاه‌گاه و‌ا ازل پرد و نقاب جلال و تعز‌ز خود شود، رستم را هم رخش (عشق) رستم کشد که ایشان هر دو آنجایی‌اند [یعنی ازلی و ملکوتی‌اند] نه اینجایی [و ناسوتی]»19 پیر باطن یا عقل نیز از حیث اینکه انسان را به سوی خوبیها سوق می‌دهد و وسیله درک و دریافت جمال و جلال رخ و قامت یار و عشوه و ناز معشوق است و در حقیقت سبب عشق‌ورزی عاشق به معشوق می‌باشد بی‌گمان چون عشق باشد خلاصه اینکه از عشق هر چه سخن گفته شود باز هیچ نگفته‌ایم چرا که به قول مولانا جلال‌الدین بلخی: هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن چون قلم اندر نوشتن می‌شتافت چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت چاه، نماد پیغام سروش، رنگ ذات، محل فنا و فرجام سیر و سلوک است چنان‌که گفته شد چاهی که شغاد (نماد سروش) رستم را در آن می‌افکند نماد پیغام سروش است در عین حال تاریکی چاه نماد رنگ ذات است، شاید به همین سبب عرفا می‌گویند: «بالاتر از سیاهی رنگی نیست» اما رنگ ذات بودن آن به موجب آن است که هیچ رنگی قدرت غلبه بر رنگ سیاه را ندارد به تعبیر دیگر رنگ سیاه همه رنگها را در خود جذب کرده و نمود و ظهور آنها را می‌گیرد و به رنگ خود متجلی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.