Skip to main content
فهرست مقالات

عطار، تمثیل و سمبولیسم عرفانی

نویسنده:

(8 صفحه - از 3 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : عطار ،نان ،فیلمنامه ،فیلم ،حکایت ،آهو ،زن ،زر ،همسفر ،مرد ،خدا ،موسی ،پیر ،سینمایی ،شخصیت ،حضرت عیسی ( ع ) ،تمثیل و سمبولیسم عرفانی ،طرح داستانی ،حضرت موسی ( ع ) ،شهر ،روزی حضرت موسی ،حکایت حضرت عیسی ،حضرت دست همسفر ،فیلمهای داستانی ،کار ،زمان ،زن در آثار عطار ،پیر خارکش ،آمد پدید ،آثار

خلاصه ماشینی:

"وی طرح خود را با نهایت ایجاز در دو بیت بیان کرده و مابقی ابیات را به تفسیر و تشریح مفهوم مزبور اختصاص می‌دهد: با مریدان شیخی از راه دراز آسیا سنگی همی‌آورد باز از قضا بشکست آن سنگ گران شیخ را حالت پدید آمد بر آن فی‌الواقع در سه مصراع نخست طرح داستانی ـ که به لحاظ سینمایی سخت درخور گسترش است ـ به پایان می‌رسد و در مصراع چهارم تأثیر شکستن سنگ بر شیخ به شکل «پدید آمدن حالت» بیان می‌شود و در ابیات بعدی علت پیدایی حالت در ضمیر شیخ از زبان وی برای مریدان، بیان می‌گردد: جملة اصحاب گفتند ای عجب جان ازین کندیم ما در روز و شب هم زر و هم رنج ما ضایع بماند خود مگر این آسیا ضایع بماند این چه جای حالت است آخر بگوی ما نمی‌دانیم این ظاهر بگوی شیخ گفت: این سنگ از آن اینجا شکست تا ز سرگردانی بسیار رست گر نبودی این شکستن اندکی روز و شب سرگشته بودی بی شکی چون شکستی آمد او را آشکار دائما‌ آرام یافت آن بی‌قرار چون ز سنگ این حالتم معلوم گشت حالی از سنگی دلم چون موم گشت چون به گوش دل شنیدم راز از او اوفتاد این حالتم آغاز از او هر کرا سرگشتگی پیوسته شد چون شکست آورد کلی رسته شد هر که او سرگشته و حیران بماند درد او جاوید بی‌درمان بماند از همه کار جهان نومید شد کار او خون خوردن جاوید شد تمام توضیحاتی که بعد از شکستن سنگ در توجیه و تبیین یک اصل و دستور عمل عرفانی آمده فاقد ارزش تصویری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.