Skip to main content
فهرست مقالات

یک کلمه سکوت

نویسنده:

(5 صفحه - از 95 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شاعر، فرم، زبان، موسیقی، شکارسری، مخاطب، مجموعه، مرگ، معنا، نحو، روشناییها، مضمون، ذهن، مجموعه شعر، شعر ناب، شعر حمیدرضا شکارسری، ادبیات، سپیدتر، اثر، تعریف، موسیقی شعر، شکل، کلمات آرکائیک در آثار شاعرانی، در شعر، کار، مخاطبان شعر، استفاده از نحو زبان، مضمون شعر، نظام

خلاصه ماشینی: "اگر شعر را حاصل هنجارشکنی در زبان مکانیکی یا کاربردی (Practical Language) ندانیم و نیز برای آن صورت بیرونی ویژه‌ای که در اثر تناسب طبیعی کلمات به وجود می‌آید و در نهایت به شکل اندام‌وار (Organic Form) منجر می‌گردد، قائل نباشیم؛ آن‌گاه میان نثر شاعرانه (poetic prose) و شعر منثور یا سپید (black verse) چه تفاوت آشکار و ممیزی می‌توان تعریف کرد؟ چطور می‌توان صورت (فرم) و معنا (محتوا) را از هم جدا کرد؟ حال آنکه اجزاء موجود در یک اثر از فعالیتی تعاملی برخوردارند و در نتیجه شعر ناب شعری است که در آن هر جزئی به سهم خود نقشی در اندام‌وارگی اثر داشته باشد. » ص 113 جدا از کارکرد موسیقایی عبارتها، آیا به لحاظ فرم و ساختمان هندسی بیرونی، بین شعر بالا و شعرهای تندروترین صورت‌گرایان، تفاوت غیر قابل عبوری وجود دارد؟ نکته مبهم دیگر این است که منظور شاعر از «ذات شعری» شعر چیست؟ و با کدام پارامترها و فاکتورهای عینی می‌توان این اصطلاح را از حالت ذهنی (قوه) خارج کرد و به آن عینیت و فعلیت بخشید؟ اگر شکارسری در به کارگیری اصطلاحات و ارائه تعریف کمی بیشتر احتیاط می‌کرد؛ آن‌گاه مخاطب شعرنخوانده‌ای مثل نگارنده این سطرها آسان‌تر می‌توانست، حداقل یک «شعر ناب» در این مجموعه پیدا کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.