Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب شناسی نوع بازیهای زبانی در شعر امروز

نویسنده:

(2 صفحه - از 46 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،زبان ،بازیهای زبانی در شعر ،شعر امروز ،پست‌مدرنیسم ،وجه ،وجه بلاغی ،نظریه ،تعریف ،معنا ،اتفاقهای ،هنر ،ایران ،وجه بلاغی و فلسفی ،فرضیه‌ها ،مثال نقض ،وجه بلاغی زبان ،اندیشه ،زبان معیار ،مکتب ،پست‌مدرنیسم وجه اندیشه ،شکل ،نگاه ،تعریف شعر در ایران ،حوزة تعریف شعر ،اشاره ،زبان شعر ،بازیهای زبانی به‌آن اشاره ،زبان در فلسفة پست‌مدرنیسم ،اتفاقهای زبان شعر

خلاصه ماشینی:

"ابتدا باید به این نکته اشاره نمود که عمده‌ترین دلایل ایجاد این آسیب را می‌توان در دو مسئله زیر جست‌وجو کرد: 1ـ جامع و مانع نبودن نظریه‌های مطرح‌شده در حوزة تعریف شعر در ایران (البته در این بخش موضوع نسبی‌گرایی در نظر گرفته شده است) 2ـ ‌نقصان برداشتهایی فراگیر از نظریه‌های فلسفی‌‌‌‌ ـ‌ زبان‌شناختی پسامدرنیسم. چون کشتی بی‌لنگر کژ می‌شد و مژ می‌شد آیا به‌راحتی و بدون احساس هیچ تلنگری می‌توان از اتفاق شاعرانه‌ای که مولانا در تبدیل قید «کژ و مژ» در زبان معیار به دو فعل «کژ می‌شد» و «مژ می‌شد» ایجاد کرده است، عبور کرد!؟ و در نهایت می‌توان به تعریفی اشاره نمود که هر چند در برگرفتن انواع مواردی که ایجاد‌کنندة شعر است از قابلیت بالایی برخوردار می‌باشد و شاید ساختار ذهنی بسیاری از شاعران ما نیز بر همین اساس شکل گرفته، اما نباید از نظر دور داشت که بر همین تعریف نیز که در پی می‌آید، ایراداتی وارد است و اتفاقا‌ یکی از اصلی‌ترین ریشه‌هایی را که در حوزة آسیب‌شناسی بازیهای زبانی به آن اشاره می‌شود باید در همین جا جست‌وجو کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.