Skip to main content
فهرست مقالات

صاحب نظران از جایگاه ادبیات انقلاب در دانشگاهها می گویند

نویسنده:

(7 صفحه - از 84 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : ادبی، ادبیات، ادبیات انقلاب، ادبیات معاصر، جایگاه ادبیات انقلاب در دانشگاهها، ادبیات انقلاب در دانشگاهها، دانشجویان، شعر، انقلاب اسلامی، استادان، دروس ادبیات دانشگاه شاخه‌های ادبیات، ادبیات دانشگاه شاخه‌های ادبیات انقلاب، استادان ادبیات فارسی ادبیات کلاسیک، تدریس درس ادبیات انقلاب اختصاص، ادبیات معاصر و انقلاب، تدریس، درس ادبیات معاصر، شاخه، ادبیات فارسی، ادبیات کلاسیک، آموزش درس ادبیات معاصر، درس ادبیات انقلاب، واحد درسی، آموزش، صاحب‌نظران از جایگاه ادبیات، رشته ادبیات فارسی در دانشگاه، ادبیات انقلاب اختصاص، کتاب، ادبیات انقلاب اسلامی، زبان

خلاصه ماشینی: "از 136 واحد درسی که در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی ارائه می‌شود سهم کل ادبیات معاصر تنها چهار واحد است که از آن میان دو واحد به نظم و دو واحد دیگر به نثر ادبیات معاصر می‌پردازد و این دیگر بستگی به سلیقه و توانایی استاد مربوطه دارد که در این زمان محدود ادبیات انقلاب را نیز مورد بررسی قرار بدهد یا نه؛ اما آنچه مسلم است ادبیات معاصر و به تبع آن ادبیات انقلاب در دانشگاهها مورد کم‌مهری واقع شده است. در حال حاضر، سهم ادبیات معاصر در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی تنها چهار واحد درسی است که حدود دو واحد آن به ادبیات انقلاب اختصاص دارد و گاهی همین میزان اندک نیز به دلیل عدم تسلط گرایش استادان به این مقوله مورد غفلت و کم‌مهری واقع می‌شود و این با توجه به ظرفیتهای فراوان و قابل توجه ادبیات دو دهه اخیر وضعیت خوشایندی نیست. به‌رغم همه ناباوریها و برخوردهای خصمانه‌ای که در قبال تفکر و ایده‌های معنوی موجود در شعر بعد از انقلاب وجود دارد، معتقدم که جریان اصیل، پویا و رو به رشدی با عنوان ادبیات انقلاب اسلامی وجود دارد که به وسیله تعدادی از شاعران صاحب‌نام معاصر هدایت می‌شود و از تجربه‌های و اندوخته‌های آنها تأثیر می‌پذیرد در حقیقت این جریان از نظر فکری و تکنیکی بسیار قوی است و متکی به سن‍ت دیرینه شعر کلاسیک فارسی است و در زمان حال تنفس می‌کند و به زبان انسان امروز سخن می‌گوید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.