Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی - نقد: عشق، در گذرگاههای شب زده

معرف:

(4 صفحه - از 92 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : غزل، شعر، عشق، شاعر، نیما، تغزلی، زن، نقد، ادب، اخوان، ابتهاج، عرفان، فارسی، معشوق، شعر عاشقانه، زبان، شعرهای نیمایی، سنت، درد، نگاه، غنایی، عاشقانه‌های ن‍ه شاعر معاصر، شعر شاعران متوسط تاریخ ادب، شاعران متوسط تاریخ ادب فارسی، معاصر، تاریخ، عاشقانه‌های شاملو، وزنی، ذهن، زبان تغزل معاصر

خلاصه ماشینی: "نویسنده در هر فصل به نقد روانشناختی و جامعه‌شناختی نگاه تغزلی هر شاعر می‌پردازد؛ و تأثیر جامعه، تاریخ و نیز جایگاه سنت و مدرنیسم را در زبان تغزل معاصر مورد بحث و نقد و نظر قرار می‌دهد و می‌کوشد به پرسشهای پرشماری که در اطراف و متن رویکردهای تغزلی در شعر معاصر وجود دارد، پاسخ درخور دهد. نخستین پرسش تردیدانگیز خوانندة تشنة کتاب «عشق در گذرگاههای شب‌زده» این است؛ که نویسنده محترم، خانم مهری بهفر در جست‌وجوی چیست؟ آیا نقد و بررسی صرفا یک قطعة عاشقانه از آثار فریدون مشیری (کوچه) قادر خواهد بود که مخاطب جویای دانش را در رهگذار فهم اندیشه غنایی و تغزلی فریدون مشیری رهنمون شود؟ آیا بررسی عاشقانه‌سرایی در شعر معاصر فارسی بدون حضور منزوی، بهمنی و امین‌پور نادیده‌ گرفتن بخش عمده‌ای از نبوغ ادبی و غنایی معاصر در تولید فرهنگ ملی نیست؟ 2ـ نویسنده، آثار تغزلی ن‍ه شاعر بزرگ روزگار ما را از نظر اندیشه، حس فردی، انگیزش اجتماعی و ستایش ذات انسان به نقد کشیده است. آنجا که در شاهنامه گفته است: زن و اژدها هر دو در خاک به جهان پاک از این هر دو ناپاک به آشکار نیست که نویسنده محترم از کجای دفترهای شعر اخوان، زن اژدهاوش را دیده است؟ و یا کدام توصیف و تصویر اخوان از زن، او را به چنین تعبیر عجیبی هدایت کرده است؟ به این ترتیب چندگانگی چهرة زن در آثار اخوان را نتیجه برداشت و نگاه غیر انسانی و مردمدارانة او می‌داند؛ که در نتیجة ترس مرد ایرانی از نیروی طغیان و سرکش زن به وجود آمده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.