Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمفارسی: شاخص «نوع» (دلهره)

نویسنده:

(4 صفحه - از 68 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، دلهره، خاچیکیان، قاب، فیلمساز، فیلمهای آقای خاچیکیان بازتاب عینی، حرکت، قصه، پلیس، سینمای ایران

خلاصه ماشینی:

"جابه‌جایی افراد در محدوده فراهم آمده برای حرکت آنها،به عنوان‌ بدیهی‌ترین امکان و تمهید گریز از سکون،و وانمود ساختن امکان عمل‌ در جلوی دوربین(قاب تصویر)،البته بدیهی‌ترین فکر و شگردی‌ست که‌ به کار می‌رود،لیکن،چون این نحوه جابه‌جایی از انگیزه درونی ماجرای‌ صحنه نشأت نمی‌گیرد و،حاصل درگیری شخصیتها نیست،و حالا در نتیجه،این تغییر مسیرها و جابه‌جایی‌ها که عاری از منطق قصه و صحنه‌ است،به خلق آکسیون نمی‌انجامد،از اصل بیهوده جلوه می‌کند و، حاصلی در جهت خلق فضا را به بار نمی‌آورد. منتها، از آنجا که کارگردان منطقهای شکل‌دهنده‌ی چنین دنیایی در مضمون و خط قصه‌ی فیلم را فراموش می‌کند،با تعمیم دادن نحوهء حرکات دوربین‌ و شیوهء نورپردازی و خط/حرکت‌های شخصیتهای دیگر به کل فیلم،بر بی‌منطقی این همه،و عدم پیروی اثر از یک ساختار درونی و ساختمان‌ فکر شده صحه می‌گذارد. در کل فیلم‌ دلهره فقط یک مور استفاده از یک عنصر بالفعل طبیعی موجود در صحنه وجود دارد که بی‌آن که بر آن تاکید غلو شده‌یی شود،و یا با تمهیدات فنی ماهیت اصلی و طبیعی خود را از دست بدهد،نه تنها کارکردی نمایشی یافته،بلکه به تنهایی حس ساخته،موجب تعلیق شده، فضا در آورده،و مهم‌تر از همه،به خلق یک نمایش روی پرده مدد رسانده‌ است. مورد دیگری از نحوهء زاویه‌بندی و درآوردن قاب تصویر در محدوده‌ای‌ بسته،ایجاد خطوط مورب و یا عمودی در پیشزمینه است که بر یک‌ موضوع و یا شخصیت در پسزمینه محاط شده(عکس این هم صورت‌ می‌گیرد)؛و دوربین در حرکتی از سطح آن عبور می‌کند؛و یا از ورای‌ آن،حرکت یا واقعه‌ای را ثبت می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.