Skip to main content
فهرست مقالات

چاپ دوم: توقف در مرحله تقلید از احساس تا تجسم

نویسنده:

(4 صفحه - از 72 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : سینما، تقلید، فیلمسازان، مرحله تقلید از احساس، صنعت، صنعت سینمای ایران، تقلید صنعت سینمای ایران، توقف در مرحله تقلید، فیلمسازان ایرانی، فارسی

خلاصه ماشینی:

"عده‌ای با تأخیر فاز متوجه اهمیت موضوع شدند و دست به گسترش نتیجه‌ فعالیتهای آنها زدند و بنوبه خود باعث توجه عده دیگری گردیدند و این‌ توجه آنقدر ادامه یافت تا به ایران رسید در ایران نیز ابتدا عده معدودی افراد بصیر متوجه شدند که سینما یک هنر و صنعت،علم و فرهنگ و یک پایه‌ محکم اقتصادی و بالاخره یک وسیله بیان کننده و آموزنده است و بدنبال‌ آن،اقدام به استقرار این وسیله مفید در این آب و خاک کردند ولی دیری‌ نگذشت که عده دیگری متوجه نکته دیگری شدند و آن اینکه:«سینما یک‌ وسیله نان خوردن است!!»و هر دو دسته فوق در این مسیر واحد منتها در جهت عکس یکدیگر به فعالیت پرداختند گرچه هدفهای نهائی آنها با یکدیگر متفاوت بود ولی هر دو از سینما یک چیز میخواستند و آن این که‌ پایه‌هایش در این کشور محکم شود. بالاخره کار بجائی رسید که از سوژه فیلمهای خارجی مستقیما و علنا شروع به استفاده کردند(حتی بقول یکی از فیلمسازانی که خود از این‌ جریانات دل پرخونی دارد بعضی از این آقایان که گذشته از«فیلمسازی» در کار«دوبلاژ»نیز دوست دارند پس از ترجمه دیالوک یک نسخه از آنرا نزد خود نگاه میدارند تا بعدها با افزودن کمی«آکسیمون»از آن یک سناریو بوجود بیآورند!) در مقابل این همه زحمات چه نفعی عابد فیلمسازان ایرانی شده است؟ فقط یک چیز،از دست دادن و تحلیل رفتن قوه ابتکار آنها(البته بعضی‌ «چیزها»را نگارنده جزء«نفع»محسوب ننموده است!)تقلید پی‌درپی‌ قوه ابتکار این آقایان را بصورتی درآورده که تقریبا برای هیچ چیز نمی‌توانند جنبه تصویری بوجود آورند و مثلا وقتی میخواهند برای«آقا کوچول»فرم و قالبی مناسب آن بسازند به یک کت تنگ و کوتاه و کلاه کپی و«زلف چیزی!»قناعت میکنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.