Skip to main content
فهرست مقالات

انگشت بر زخم (مرور آثار خاچیکیان)

نویسنده:

(14 صفحه - از 100 تا 113)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فیلمساز، خاچیکیان، سینما، ساختمان عمومی فیلمهای آقای خاچیکیان، فیلمسازی آقای خاچیکیان، شخصیت، مرور آثار خاچیکیان، فیلمهای آقای خاچیکیان، فیلمفارسی

خلاصه ماشینی:

"ضربت از حیث کار با دوربین و حرکات آن،برقراری‌ توازن در سطح قصه‌پردازی بین فصول مقدماتی تا صحنه قتل،ایجاد خلق‌ یک لحن بیانی یکدست در پرداخت صحنه‌های بعدی(دفن جسد و پی‌آمد آن)،و حفظ چارچوب واقعیت دنیای درون فیلم و باورپذیر ساختن آن‌ برای تماشاگر،یک نمونهء منحصر به فرد در بین فیلمهای آقای خاچیکیان‌ است. اساس قصه‌پردازی،قالب بیانی و چارچوب صحنه‌پردازی خاچیکیان‌ کماکان در حد و اندازه‌های وجوه آشنای این سینما باقی می‌ماند و سکوی‌ پرشی می‌شود تا فیلمهای آتی فیلمساز در پسرفتی آشکار حتی توان‌ همسنگی با دیگر همتایان خود در آن سالها را نداشته باشد و در مرتبه‌ای به‌ مراتب پایین‌تر و حقیرتر از آنها بایستد. با این فیلم خاچیکیان یک بار دیگر می‌کوشد در تقلیدی به شدت‌ حیرت‌انگیز،ساخمان نمایش دو فیلم قبلی خود(یک قدم تا مرگ و عصیان)را تکرار کند،تأکید غلوآمیز دوربین فیلمساز بر وجه کنش‌ نمایشی بیرونی تبهکاران(به عنوان عنصر شخصیت‌سازی،مثلا)،از یکسو و از سوی دیگر انتخاب زوایا و قاب‌بندی‌یی عموما کج و معوج و متشتت(و مطلقا بی‌معنا و هدف)برای نقطه دید دوربین-(به عنوان تمهید فنی و قالب‌ریزی ساختمان فیلم،مثلا)در جهت نیل به صورت‌بندی و شکل کار دو فیلم مذکور،عمل می‌کند. به همین دلیل،و از طریق این نحوهء عمل است که در می‌یابیم آقای خاچیکیان هیچ طرفی فکر شده‌ای برای صحنه‌پردازی و قالب‌ریزی ساختمان عمومی فیلم در ذهن‌ نداشته،و صرفا با اتکاء بر یک رشته تمهیدات و مکانیزهای ملزومات‌ سینما که از دل عملکرد مکانیکی آنها حادث شده،و به واسطهء آنها، در نهایت و به هر حال،چیزی خلق می‌شود و بر پرده نقش می‌بندد و توهم‌ حرکت(و سینما)را پدیدار می‌سازد،کوشیده به یک قصه تجسمی عینی‌ بخشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.