Skip to main content
فهرست مقالات

سانشوی مباشر و اوگتسومونوگاتاری

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 132 تا 143)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سانشو، میزوگوچی، اوگتسو، زوشیو، دوربین، تصویر، سانشوی مباشر و اوگتسو، سانشوی مباشر، تاماکی

خلاصه ماشینی:

"میاگی به زحمت روی پا بلند می‌شود و تلوتلو می‌خورد؛دوربین همراه او پیش می‌آید و تکه چوبی را نشان می‌دهد که‌ میاگی برای حفظ تعادل از زمین بر می‌دارد،این چوب در وضعیتی عمود بر مسیر جاده افتاده است و به این ترتیب یک حالت قطری عمود بر مسیر جاده می‌سازد-به عبارت دیگر تمام خطوط اصلی تصویر به سوی دنیایی‌ ورای قاب موجود اشاره دارد. او که در محله روسپیان شهر سادو به دنبال تاماکی بوده و در آنجا(بر اساس اخبار متناقض)باخبر شده‌ است که مادرش در اثر امواج حاصل از جزر و مد در دو سال گذشته که به‌ ویرانی محل انجامید،از بین رفته است،بر اثر احساس ناامیدی از تلاشهایش(چون اگر مادر هم مرده باشد،در آن صورت تمام حرکتهای رو به جلو در زندگی زوشیو،و خود فیلم،صرفا در جهت نیل به بیهودگی و پوچی بوده است)یا غریزه‌ای عمیق و شبه شهودی دست از تلاش‌ برنمی‌دارد:این دو عامل منافی هم نیستند و چارچوب کلی فیلم سبب‌ می‌شود که هر دو عامل فوق الذکر موجه جلوه کنند. قدرت تأیید همبستگی تا حدی از احساس فحوایی حضور معنوی پدر و آنجو ناشی می‌شود:زوشیو در انجام یک اقدام بزرگ منشانه و نوع‌ پرستانه(اما اقدامی که در آن حس خانواده دوستی-میل به نجات دادن‌ آنجو-هم نقش مؤثری داشت)پیش از ترک قدرت موقت خود،عملا پا جای پای پدر گذاشته است(در صحنه‌ای از اوایل فیلم او را می‌بینم که‌ عینا چنین می‌کند)،و ثمرهء مرگ آنجو نیز به هم رسیدن دوبارهء مادر و پسر بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.