Skip to main content
فهرست مقالات

گزیده نقدها (شرم)

(4 صفحه - از 170 تا 173)

کلید واژه های ماشینی : شرم، فیلم، سینما، قصه‌های مجید، پوراحمد، روایت سینمایی آقای پوراحمد، داستان، پوراحمد از قصه‌های مجید، فیلمساز، روایت

خلاصه ماشینی:

"گزیده نقدها شرم(کیومرث پور احمد-1371) دوستت دارم ایران!/سید مرتضی آوینی،دی‌ 71/سوره سینما،شماره 4،پائیز 72 اینکه قصه‌های مجید،هویتی کاملا ایرانی‌ دارد بیشتر به ساختار سینمایی سریال باز می‌گردد تا جوهر داستانی آن. یکی از زیباترین قسمت‌های فیلم‌ صحنه‌ای است که مجید فیلمش را به مربی‌ فیلمسازی خود نشان می‌دهد و با هر تصویر تأکید می‌کند که«آقا،این‌جا منظوری داشتیم‌ ها!»پوراحمد در این فصل روشنفکرنمایی و فضل‌فروشی و رمزپرستی را به گونه‌ای طنزآمیز ریشخند کرد. این‌ جوهر اصلی ساختار فیلم شرم و بنیاد مدرنیسم‌ آن است و از همین لحاظ بحث دربارهء این فیلم‌ اهمیت پیدا می‌کند.... اکثریت فلاش فورواردها در شرم همراه‌ با اصل غافلگیری نیستند و نمی‌توانستند باشند برای اینکه هر چقدر پوراحمد حاذق باشد و بیننده ساده،بالاخره در این 45 بار تخیل دست‌ کارگردان برای همه رو می‌شود. در جست‌وجوی زبان سینمایی/سینا مطلبی/ گزارش فیلم،شماره‌های 38 و 37/25 اسفند 71 شرم یکی از موفق‌ترین فیلمهایی است که‌ هم ساختار روایی هوشمندانه‌ای دارد و هم به‌ راحتی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. پوراحمد بهترین«فیلم در فیلم» سینمای بعد از انقلاب را ساخته و قصه مجیدش‌ را هم یک بار دیگر گفته اما مجید همچنان خسته‌ است و تلخی این خستگی برای همیشه در جانم‌ ریشه می‌دواند. متلکی که پوراحمد به نمادگرایی ناپختهء سینماگران بی‌مایه اما پرمدعا نثار می‌کند،از زبان مجید می‌شنویم که جابه‌جا در توضیح نماهای نامربوط فیلم کوتاه و ناتمام خود به اسناد راهنما توضیح می‌دهد که:«در اینجا منظوری داشتیم ها!»جای شکرش باقی‌ست که‌ خود فیلم شرم از این«منظور!»های الحاقی و الصاقی مبرا است..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.