خلاصه ماشینی:
"یادداشت تخیل ملی،اقتدار ملی سینا واحد اگر تاریخ را بخواهیم براساس یک بینش رسانهای تفسیر کنیم،بیگمان دورهء تاریخی معاصر را باید رسانهء تصویر یا سینما نامگذاری کرده و در پیروی آن،با تعمیم این بینش همه مسائل اصلی جامعهء انسانی جدید را به درون این بینش برده و فرآیندهای تحلیلی تازه و نو را بهعنوان جدیترین و حقیقیترین فرآیندها در رابطه با منافع ملی و فردای جامعه تلقی کنیم.
درکناپذیری و کتمان نیازمندی جامعهء نوین به«تصویر»،گذشته از اینکه ناشی از کممعرفتی و کمآگاهی به شرایط عینی دورهء تاریخی معاصر است،بی هیچ تردید و گمانی،یکی از«ضد اندیشه»هایی است که روند حضور اجتماعی آن،جز ضدیت با منافع ملی و خواهش آرمانی ایران و حتی تحقیر قدرت سیاسی و فرهنگی کشور،حاصل دیگری در بر ندارد.
اگر دسترسی به«اقتدار ملی»یک ضرورت آشکار ملی و دینی است،پس باید«تخیل ملی»از فقر و بیسرمایهای نجات یابد و با بنای یک ساخت قدرتمند رسانه تصویری،نهتنها«اقتدار ملی»را تحق بخشد،بل با دفاع تاریخی از ثروتهای عاطفی ملی،اسطورههای با استعداد و قابلیت جهانی خویش را به نیازمندیهای عاطفی و عشقی انسان معاصر عرضه کند و توانایی حضور در عرصهء حسی و عاطفه جهانی را اعلام نماید."