Skip to main content
فهرست مقالات

می خواهم زنده بمانم (زیر درختان زیتون)

نویسنده:

(3 صفحه - از 18 تا 20)

خلاصه ماشینی:

"و پیش از آنکه تصمیم بگیرد دیگر گفتگو نکند گفته است:«نمی‌دانم،شاید هم از اول نمی‌باید وارد این کار می‌شدم. واقعیت‌گرایی در سینما مبحث بسیار پیچیده‌یی است،اما رغبت در به کار بردن این واژه به‌عنوان درونمایه‌ی مرکزی آثار کیا رستمی شاید برای همیشه باقی بماند. از یادمان نرفته که در بالا نوشتیم بیننده‌ی‌ آثار کیا رستمی تماشاگر اول ساندویچ بعد سینما نیست. اما شناسنامه‌ی هر فیلم به ما می‌گوید که‌ کیا رستمی به‌تنهایی یا با دیگری فیلمنامه‌ها ر اتنظیم کرده. سایه‌ی نادری بر فیلم تجربه‌ی‌ کیا رستمی چنان چنگ انداخته که فیلمساز از این کارزار به سلامت بیرون‌ نیامده. در این فیلم سایه‌ی برادر بزرگتر،دوایی بالای سر برادر کوچکتر،کیا رستمی است. بیائید باهم‌ نکته‌هایی از صفحات 61 و 62 کتاب ایرج کریمی را بخوانیم:«بدین‌ ترتیب مضمون اتکاء به خود بار دیگر در کار کیا رستمی مطرح می‌شود ... شاید بدون آنکه خودمان متوجه باشیم داریم طرح اولیه‌ی‌ فیلمنامه‌ی فیلمی را می‌ریزیم که اگر این طرح روزی بدست کیا رستمی‌ می‌رسید بی‌درنگ آنرا می‌ساخت. این فیلم دوم را که ما پیشنهاد می‌کنیم هم مثل فیلم‌ اول درست فیلمی از کیا رستمی است و دیدگاه خصوصی او را می‌نمایاند. چرا؟چون نان و کوچه از نظر فنی نشان از ناتوانی فراوان دارد و بهمین دلیل هم کلیدی‌ترین فیلم کیا رستمی برای همیشه در کارنامه‌اش‌ باقی می‌ماند. » تنها چیزی‌که کیا رستمی آموخته و برای همه‌ی عمر آویزه گوش‌ قرار داده مهارت در نقاب گرفتن و نحوه‌ی ویراژ دادن و در رفتن و ناتواناییها را پنهان کردن و به کلاس اول فرار کردن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.