خلاصه ماشینی:
"از آنجا که در تعداد معدودی از فیلمهای سینمای ایران،امکان تغییر چهره و هویت(و مشخصا پوشیدن لباس مردان)برای شخصیتهای مؤنث پیشآمده،قصد نگاه به چگونگی این حضور بر پرده و کارکرد نهایی آن در به انجام رسیدن مقصود فیلمساز است.
اشاره به این نکته ضروری است که،بازتاب تغییر چهره زنها،از طریق نوع پوشش و آرایش زنانه و بالمآل نتیجه شدن یک هویت جدید زنانه،از مایههای مورد علاقهی سینمای ایران است که در حوزهء وسیعتری امکان بروز یافته و به نمایش درآمده است.
مایه تغییر جنسیت به واسطهء تظاهر بیرونی به کنشی مردنمایانه،پیش از فیلمهای مورد بحث،به لحاظ نوع چهره و حرکات خاص دو بازیگر و خواننده موفق سالهای میانی و واپسین دهه سی(خانم«دلکش»و مرحومه «شهین»)در دو فیلم دیگر آزموده شده بود:دکتر کوشان در فیلم ظالم بلا (1336)با عنایت به خصوصیات ویژهء چهره و حرکات و فیزیک اندام و صدای خانم دلکش به این زمینه پرداخته،و«امین امینی»در دختران با معرفت(1343)با تکیه بر همان خصوصیات مذکور،به تبع داستان،دو شخصیت(شهین و فریده نصیری)را محور کار قرار داده است."