Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمساز در زوم: مسعود کیمیایی شانه بر گیسوان مردانه

نویسنده:

(14 صفحه - از 46 تا 59)

خلاصه ماشینی:

"ازاین‌رو،«گذر»فقط در حد یک عکس طولانی غیر توضیحی و کسالت‌بار(در صحنه عبور اعظم)باقی می‌ماند و،«بازارچه»جز به کار ارایهء طرح کمرنگی از بازنمایی لرزان تصویر در صحنه عبور قیصر از آن‌ نمی‌آید(:قهرمان و بازتاب تصویر،و جذابیت چهره درشت او بر پرده، از این صحنه و مشابه آن،نقش«محیط»را در حد یک واسطه بی‌هویت‌ فاقد ارزش دراماتیک تنزل می‌دهد)،و ایضا،مغازهء قصابی به منزلهء تجلی‌ یک پایگاه تغییر مشی و جابجایی ارزشی(:تأکید«دایی»به«فرمان»مبنی بر این‌که تغییر ارزشها و،در نتیجه:پایگاه-در صحنه مجادلهء آن دو پیش از عزیمت فرمان برای ستاندن حق خون خواهر؛و نیز تأکید قیصر بر این‌ تغییر رویه در صحنهء توضیحی دیگری به دایی)،در یک قابل نمایان‌ می‌شود و،معنایی جز یک-فقط-کرکرهء بسته از آن متبادر نمی‌شد. به عبارت دیگر،این درست که کارگردان از طریق‌ شخصیت‌های فیلم چهره‌ای تمسخرآمیز از فیلمفارسی،و در نتیجه:با ژستی تفرعن‌آمیز و در نقش یک منتقد اجتماعی-چهره‌ای ظاهرا موجه و موقر از سیمای عمومی اثر خود ارایه می‌کند اما،خود با توسل به همان‌ شیوهء بیانی رایج‌[:شعارهای کلامی سطحی قهرمان در قابهای رو به‌ دوربین در صحنهء گفتگو با مادر،و نیر تک‌گویی مفصل وی در توضیح‌ خود و دنیایش و در رویارویی با دختر-که در این یکی حتی مخاطب دنیای‌ درون فیلم(دختر)،در صحنه‌پردازی فیلمساز از قاب‌نما حذف شده،و شنوندهء حرفها،بی‌واسطه،تماشاگر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.