Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمنامه: سه اسلوب اقتباس

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 116 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،سینما ،رمان ،داستان ،تصویر ،قیاس ،نمایش ،اسلوب اقتباس ،بونوئل ،ادبی ،کتاب ،مضمون ،سه اسلوب ،هنری ،شکل ،اثر ،تصویرتصویر ،کار ،زندگی ،منبع ادبی ،تبدیل داستان به فیلم ،بیانی ،طرح ،زمان ،اسلوب بیان داستان ،نمایش بونوئل ،مفهوم ،فیلم‌های قبلی بونوئل ،اسلوب شاعرانهء جدید ،رمان کسل

خلاصه ماشینی:

"ازاین‌رو انیشتین،گریفیث را به‌عنوان یک«پیشتاز،تا یک ابداع کننده»می‌دید: «تکنیکهای گریفیث برای نمایش خطای ثانویه که روی پرده ارائه می‌شد، همه از رمانها استخراج شده و از آنجا که به قاعده درآوردن زندگی در قصه،از همان روابط صوری منتج می‌شود،به‌سادگی در ساختن یک‌ فیلم به کار می‌آید. » انتخاب و گرفتن زندگی مردی از آثار بلوتارک و از آن نمایشنامه‌ای‌ بزرگ ساختن،اساسا به این مفهوم،دگرگون کردن مضمون است،این، شیوه استادانه‌تری برای نگاه کردن به اقتباس است،تا آنچه مثلا بالاژ در جایی عرضه کرده،که یک فیلمساز ممکن است به یک اثر هنری-ادبی، «فقط به‌عنوان ماده خام»بنگرد. از آنجا که موبی‌دیک یکی از آثار مهم کلاسیک در ردیف رابینسون کروزئه یا محاکمهء کافکا است،که وقتی طرح و موقعیت‌ آنها،توسط زمان و شناخت از اثر تدقیق شود،عملا بسیار بیش از خود کتاب نوشته شده،مؤثر و نافذ می‌شود این(موبی‌دیک)نمایش مقاومت‌ آب است تا پیج و تاب خوردنهای«کشتی غول‌آسا»ی ناشناختهء ملویل، که عظمت موبی‌دیک است. چهار شب یک‌ رؤیابین(1972)روبر برسون،برگرفته از شبهای سفید داستایوسکی‌ است که آن را از سن پترزبورگ قرن نوزدهم به پاریس معاصر منتقل (تصویرتصویر) چهار شب یک رویابین کرده،که این،به اندازه کافی بحق است،هرچند اندک تلاشی بی‌مایه‌ برای اظهار تمایل به ارزشهای مورد توجه جوانان در آن شده است،زیرا از هیپی‌ها،عکسهای محب‌آمیزی در حال نواختن گیتار gogo در سراسر خیابانهای شهری گرفته شده است که زمانی پایتخت بزرگ اهل‌ تفکر بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.