Skip to main content
فهرست مقالات

جوانی رنوار

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 148 تا 151)

کلید واژه های ماشینی : سینما، رنوار، فیلم، چمن، هنر، ناهار، کارگردان، دوربین، آثار رنوار، فیلم رنوار

خلاصه ماشینی: "درست همان‌طور که عدسی آنامورفیک‌2حدود بیست و پنج سال پیش از آن‌که فوکس آن را خریداری کند وجود داشت،و پردهء عریض‌ شور و حال تازه‌ای در بهترین فیلمهای دهه‌ 1940 دمید،روش نمادهای دوربینهای متعدد همواره در تلویزیون مورد استافده قرار می‌گرفته،اما این به ما کمک می‌کند تا اصالت‌ تمامی آثار رنوار را بهتر تشخیص دهیم. درست‌ همان‌طور که تاروپود بوم نقاشی بخش ضروری‌ و جدایی‌ناپذیر لذتی است که یک عاشق نقاشی‌ کسب می‌کند،یک شیفته سینما مجذوب خود ماده پوشش فیلم خام یا ترکیب ژلاتینی آن‌ می‌شود-حتی اگرچه تنها به‌طور غیرمستقیم به‌ این امر وقوف پیدا کند. به همین دلیل است که رنوار به رابطه بنیادین‌ میان ظواهر و هستیها،میان آزادی و قواعد توجه‌ خاص داشته است،به‌ویژه در آن دسته از آثارش‌ که من با کمال مسرت بازتابی می‌خوانم(اگرچه‌ همگی آنها،به مفهومی،چنین هستند)و او در آنها روایت خاص خود از[هنر شاعری،اثر هوراس‌]را بر ما عرضه می‌کند:مادام‌ بوواری،کالسکه زرین،و حالا ناهار روی‌ چمن. حتی چنانچه‌ سینما موفق شود آنها را در این عرصه مغلوب‌ کند،آیا از ابتلاء به آن بیماری‌ای که امروز تقریبا تمامی آنها را به کام خود کشیده پرهیز خواهد کرد؟بنابراین ما باید رنوار را ستایش کنیم،به‌ خاطر اعلان جنگی که در مصاحبه‌ها و کنفرانسهایش به سرابهای ذهنیت می‌دهد و به‌ همین ترتیب به سرابهای روان‌شناسی. هرکس که آثار رنوار را خوانده یا پای‌ صحبت او نشسته باشد از درک فوق‌العاده‌ای که‌ این مرد دوست‌داشتنی و خوش‌سخن از مسائل‌ هنرش و نیز از زمانه خود دارد دچار شگفتی‌ می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.