Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمخانه: جهان ناآشنا (فراموش شدگان)

نویسنده:

(6 صفحه - از 168 تا 173)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، خایبو، کنش، قهرمانان، پدرو، آثار بونوئل، مادر، شخصیت، زن، قهرمان بونوئل

خلاصه ماشینی:

"نمونهء مهم برای بررسی ابعاد غیر آشنا در گروههای بونوئلی کانون عاطفی‌ حاصل از رابطهء زن و مرد است کمتر موردی از (تصویرتصویر) رابطه زن و مرد در آثار او را می‌توان رابطهء عشقی در معنای معمول دانست،انیگزه‌های‌ جنسی نیز اگرچه مهمند از سنتهای ذهنی ما پیرامون چنین انگیزه‌ای دور می‌شوند. افزون بر این شکل تصور کنش مذکور نیز کاملا غیر سنتی است:موفقیت خایبو در تصاحب‌ مادر پدرو به جای آنکه به تصویر تسلیم این زن‌ سرکش و سرد قطع شود با صدای برهم زدن‌ محکم در خاتمه می‌یابد و بیننده از حس‌ عاطفی به‌کلی خالی می‌شود؛همچون این‌ نمونه،کوشش کنچیتا و ماتئو به درگیری‌ شدیدی ختم می‌شود،درگیری که در واقع تنها عشقبازی موفق ایشان نیز هست. حیوانات:پرندگان خانهء پدرو عضو خانواده‌اند،از محبت پدرو-این روحیه وی از ویژگیهای نادر اثر است،تنها مورد مشابه آن در رویای پدروست که به دلیل اسلوموشن، استفادهء خاص از موزیک و شکل بیان دیالوگ، نوع انتزاعی از سکانس در فیلم است- بی‌نصیب نیستند:اشاره به صحنهء کوتاه نوازش‌ پرنده توسط پدرو؛و به خشم مادر گرفته‌ می‌شوند-اشاره به صحنه‌ای که مادر به آنها حمله می‌کند-موارد بسیارند:خایبو در اصطبل پنهان می‌شود و پدرو در آن به قتل‌ می‌رسد. با انسانها رابطه برقرار می‌کنند- نظیر صحنهء پایانی حملهء بچه‌ها به مرد کور-از عناصر گروه به شمار می‌روند و کارایی برابر اجزاء دیگر متن دارند-نظیر صحنه‌ای که جسد پدرو را به نقطه‌ای دور می‌برند و تنها وجود الاغ مچه مانع از افشاء راز است-افزون بر اینها حضور حیوانات مانع تطابق گروه با تصور ذهنی بیننده است،مهمترین نمونه دار التادیب."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.