Skip to main content
فهرست مقالات

بونوئل در مکزیک

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 174 تا 181)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، بونوئل، تصویر، بونوئل در مکزیک، دختر جوان، مسیح، فیلم دختر جوان، داستان، مرگ، مونتاژ

خلاصه ماشینی:

"باوجود این‌ افرادی که می‌توانستند آثار مکزیکی او را بی‌ارزش قلمداد کنند-که در آن زمان فراوان هم بودند-دست کم در یک مورد حق داشتند و آن این بود که بونوئل تا مدتها اجبارا کار در سینمای تجاری را پذیرفت اما اگر آنگونه‌ فیلمها را پذیرفته برای بهتر زیرو رو کردن معیارهاست. درخواست کمک ناامیدانهء او از خدا به صورت انعکاس طنزآمیز صدایش‌ شنیده می‌شود!اما اگر در جنگل فیلم مرگ در باغ(1956)مثل‌ جزیرهء دور افتاده رابینسون کروزوئه،تفسیرهای مسیحی معنی خود را از دست می‌دهد،در عوض،انجیل می‌تواند دست کم برای روشن کردن‌ آتش به کار رود کتاب تبدیل به کاغذ می‌شود،عقیده جایش را به شئ‌ واگذار می‌کند. (تصویرتصویر) یک زنان تاریخی دوگانگی موجود بین فضای فیلم و فضای اجتماعی هم باعث‌ می‌شود تا به دلیل عدم وجود مشخصه‌های زمانی،یک زمان تاریخی‌ هزاره‌ای نیز به زمان داستان اضافه شود،نابود شدگان خیابان‌ پروویدانس( Providence )در فیلم ملک الموت(1962)هم مثل‌ رابینسون در جزیره‌اش می‌پرسند:«از کی تا حالا اینجا هستیم؟» این زمان خارج از زمان که بی‌حد گسترش یافته است،شخصیتها را به سمت احیای سریع مراحل ساختن جوامع انسانی هدایت می‌کند. سینمای فریب‌زدا برای اینکه در فیلم رویا با اتوبوس سفر می‌کند(1953)مکانیک‌ کاملا روغن خورده شرکت حمل‌ونقل شهری(تصویر کوچک شدهء قالب اجتماعی)کارش را به‌خوبی انجام ندهد،شیطان و خدای خوب‌ باید صحنه را ترک کنند(اینها نقشهایی است که به دو کارگر«دزد»ترن‌ داده شده است). (تصویرتصویر) رویا با اتوبوس سفر می‌کند/زندگی جنایتکارانه آرچیبالدو دو لاکروز فضای خالی و به نمایش درآوردن فضایی ذهنی که سرکوبی‌ جوش و خروشهای درونی بر آن حاکم است،تصویر خاصی است که‌ بونوئل از خانه‌های بورژوازی با آریستو کراسی ارائه می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.